Birger Östberg ny representant för Reklamförbundet i ERK

Birger Östberg, pr-konsult på Westander Publicitet & Påverkan och Fi-medlem, har utsetts till ny ledamot i Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam (ERK). Birger Östberg ska representera Sveriges Reklamförbund, som är en av huvudmännen bakom ERK.

­ Birger Östberg har en sunt kritisk inställning till könsdiskriminerande reklam och jag är övertygad om att han på ett positivt sätt kommer att bidra till ERK:s arbete, säger Pia Grahn Brikell, vd för Sveriges Reklamförbund.

Birger Östberg har tidigare varit pressekreterare till Gudrun Schyman under hennes tid som partiledare för vänsterpartiet. Han har också varit pressekreterare på JämO, och var den högst placerade mannen på Feministiskt initiativs riksdagslista i valet 2006.

­ Jag vill bidra till att ERK börjar bedriva ett mer aktivt utåtriktat arbete. Det behövs opinionsbildning och tydliga budskap för att motverka sexistisk reklam redan innan den blir anmäld till ERK, säger Birger Östberg.

Westander Publicitet & Påverkan är medlemmar i Sveriges Reklamförbund.

Pia Grahn Brikell, vd för Sveriges Reklamförbund,
telefon 08-679 08 00 eller mobil 070-7688101
Birger Östberg, projektledare Westander Publicitet & Påverkan, telefon 08-464 96 56, mobil: 070-234 64 84

Sveriges Reklamförbund
Sveriges Reklamförbund är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom marknadskommunikation. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Exempelvis bistår vi med juridisk kompetens och ARU-auktorisation. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om reklamens betydelse och kraft.

ERK
ERK har till uppgift att genom normbildande verksamhet motverka könsdiskriminering i reklam och bidra till en hög etisk standard hos annonsörer och reklamproducenter. ERK drivs av företag och organisationer med intressen i reklambranschen, vilka för närvarande är Annonsörföreningen, Sveriges Reklamförbund, Svenska Tidningsutgivareföreningen, Sveriges Tidskrifter, Radioutgivareföreningen, Reklamfilmnämnden, The Swedish Directmarketing Association (SWEDMA), TV 3, TV 4, Kanal 5 samt utomhusbolagen (Clear Channel och JC Decaux). Var och en av huvudmännen utser sin representant i rådet.

erk