De ska representera Sverige i Young Lions

Under onsdagens mingel och prisutdelning för Young Lions Sverige avgjordes tävlingen. Här presenteras de tre vinnande kreatörsparen som kommer att få representera Sverige i världens största reklamtävling. Teamen tävlar i kategorierna PR, Digitalt och Design.

De vinnande teamen:

PR: Vera Tornberg & Felicia Bik, Digital People.

Bidragsbeskrivning: Vi vill sätta Stroke-Riksförbundet i ett större sammanhang och samtidigt visa hur vardagen kan se ut för en person som haft en stroke. Att åka kollektivtrafik är en självklarhet för många men för en person som haft en stroke kan det vara en stor utmaning med symptom som synbortfall, dålig balans eller försämrad känsel, speciellt när de inte syns. Därför vill vi införa en ny symbol i kollektivtrafiken, en symbol som borde funnits för länge sen, en symbol för dold sjukdom. Vi skapar en kampanj och med hjälp av svenska folket försöker vi göra den till verklighet och en självklarhet. Se bidraget här!

Juryns motivering: Livet efter en Stroke påverkar årligen vardagen för hundratusentals drabbade. Svårigheten att ta sig fram i tillvaron är många gånger lika stor som för dem med synliga funktionshinder. Trots det upplever många skam då de använder en prioriterad sittplats på bussen, den speciella incheckningskön eller handikapptoaletten. Livet blir än svårare då deras svårigheter inte alltid syns på utsidan. Genom att introducera en ny symbol för (dold) funktionsnedsättning skapar teamet debatt om och ökad förståelse för en av Sveriges vanligaste men mest osynliga sjukdomar. ”Från osynlig till självklar” imponerade på juryn då den på ett enkelt men och självklart sätt inte bara tar ställning för och synliggör gruppen strokedrabbade utan för den miljon svenskar som lever med dolda funktionsnedsättningar.

Digitalt: Samuel Skwarski & Erik Filén, Volontaire.

Bidragsbeskrivning: Stroke är en av världens vanligaste dödsorsaker. Kan drabba vem som helst. När som helst. Så hur vore det om vi kunde göra döden till budskapsbärare för stroke? Med den digitala PR-kampanjen Counter Stroke tar STROKE-Riksförbundet ett oväntat grepp om målgrupp och genomförande för att slå igenom i en kategori där många aktörers kommunikation annars liknar varandra.

Counter Stroke placerar STROKE-Riksförbundet i centrum för det digitala samtalet och sätter igång en dialog med det community som engagerar flest och mest online. Genom att ta plats i spelvärlden gör vi diskussionen om stroke till en del av online-kulturen och sänker samtidigt barriären till digitala spontangåvor.

Med det oväntade som metod, engagerar vi en grupp anhöriga som inte tidigare varit i fokus för STROKE-Riksförbundets kommunikation och ser till att ett livsviktigt budskap når fram – även om det betyder att mottagaren måste dö [online]. Se bidraget här!

Juryns motivering: Hur får man ungdomar att bry sig om något som stroke? Jo man kidnappar målgruppen där de hänger som mest förstås! Genom att överraska med ett nytt spännande moment i sitt favoritspel och samtidigt undervisa om stroke blev detta bidraget juryns självklara vinnare. När vi såg idéen var det så att säga ”Game over”.

Design: Tobias Rehnvall & William Sörqvist, Designkontoret Silver.

Bidragsbeskrivning: Stroke är en av våra största folksjukdomar med över 25 000 insjuknande varje år. Med denna identitet vill vi förstärka Stroke-riksförbundets roll att sprida kunskap om ämnet. Vi vill att alla ska känna igen en stroke och på så sätt snabbt kunna agera och söka hjälp, oavsett om det händer dig själv eller någon i din närhet. Tillsammans är vi starka. Se bidraget här!

Juryns motivering: En spännande och dynamisk identitet som med lekfullhet och experimentlusta visualiserar de sex vanligaste symptomen av stroke. Vi i juryn föll för denna lösning som genom sitt mångsidiga uttryck främjar det övergripande målet att sprida kunskap om ämnet.

Årets jury: Oskar Lübeck, Bold, Josephine Wallin, Le Bureau & Jenny Hagblom, Volontaire.

Partner till tävlingen är Getty Images som också bekostar de vinnande teamens festivalpass under Cannes Lions.

För mer information, kontakta:
Anna Magnberg, Projektledare
Telefon: 076 396 84 21
E-post: anna@komm.se

Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se

Om Young Lions Sweden

Young Lions Sweden är en uttagningstävling inför den internationella tävlingen Young Lions i Cannes i juni 2012. Tävlingen är uppdelad i tre kategorier: print, cyber och media. Ett ungt kreatörsteam representerar Sverige i respektive kategori. Tävlingen går ut på att skapa en annons, en banner, en mediaplan eller en integrerad kampanj för en organisation enligt givna förutsättningar. Det vinnande teamet koras av en jury bestående av framstående kreatörer i reklambranschen.

Om Young Lions

Young Lions är en del av Cannes Lions som är världens största reklamtävling.Young Lions är en tävling för unga kreatörer under 28 år. De tre vinnande teamen i den svenska uttagningstävlingen Young Lions Sweden får åka till Cannes och tävla mot de andra finalisterna från övriga världen samt ta del av de 28 000 alster av världens bästa reklam som ställs ut för beskådan på festivalområdet.