De utser årets Kycklingstipendiater

Pia Forsberg, rektor & grundare Forsbergs, Leo Magnusson, copywriter Forsman & Bodenfors, Göran Åkestam, copywriter Åkestam Holst och Lisa Granberg, ad DDB Stockholm ska kora branschens vassaste talanger som prisas med Kycklingstipendiet 2014.

- De första åren i branschen är inte sällan de mest slitsamma. Du måste bevisa att du kan, både för dig själv och andra. Därför var Kycklingstipendiet både omtumlande och fantastiskt. Men framförallt en bekräftelse på, och ett erkännande att, du gör något rätt, säger Leo Magnusson, copywriter Forsman & Bodenfors och en av jurymedlemmarna för Kycklingstipendiet.

Kycklingstipendiet syftar till att uppmuntra nya och begåvade kreatörer att utvecklas inom sitt område. Tre stipendiater får 20 000 kronor vardera. Stipendiet kan sökas av de som studerar eller har varit verksamma inom exempelvis reklam, pr och design i mindre än tre år-oavsett yrkesroll. Det krävs inga färdiga, publicerade jobb för att söka. En genomarbetad mapp från skolan går lika bra som stora kampanjer för etablerade varumärken. Förmågan att göra bra jobb för tunga uppdragsgivare kan räknas som merit, men udda produktioner för lite mindre kunder fungerar också. Det är talang, idéstyrka och personligt uttryck som avgör.

Inlämningen sker digitalt via www.guldagget.se. Inlämningen är öppen och nu förlängd fram till den 7 mars. Kycklingstipendiet delas ut på Guldäggsgalan den 23 april.

Mer om Kycklingstipendiet
Tidigare har bl a. Björn Kusoffsky (-89), Linus Karlsson & Paul Malmström (-92), Anna Qvennerstedt (-95), Tove Langseth (-00), David Orlic (-07) och Nina Granath (-10) belönats med Kycklingstipendiet.

Kontaktinformation:
Linda Nilsson, Projektledare Guldägget, 0707572563, linda@komm.se

Om Guldägget
Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra svensk kommunikation framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Kommunikationsskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation. Läs mer på www.guldägget.se

Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, mobil, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se