Design för Japansk postorderbutik vinner designpris

Askul som erbjuder mer än 18000 produkter med leverans inom 24 timmar i hela Japan har tillsammans med sin byrå Stockholm design lab vunnit det finaste priser i kommunikationstävlingen Guldäggets designkategori.

Askul är ett snabbt växande Japanskt postorderföretag. Askul erbjuder mer än 18 000 produkter med leverans inom 24 timmar inom hela Japan och inom 8 timmar i de stora städerna. Postorder servicen erbjuder en stor mängd olika produkter som möbler, stationery, datorer med tillbehör, mat, sjukvårdsprodukter, kläder samt hemelektronik.

Designuppdraget har varit att formge förpackningarna till Askuls egna produkter och sedan 2005 har olika förpackningar till bland annat limstift, kopiatorpapper och batterier tagits fram. Förpackningarna måste locka till beställning och därför vara pedagogiskt visuella så beställaren snabbt förstår vad det rör sig om för produkt.

Guldägget tar man hem med följande motivering:
Vilket designår! Bland alla fantastiska bidrag i designklassen i årets guldägg fanns det dock egentligen bara ett som gjorde samtliga i juryn riktigt sura: sura för att vi inte själva lyckats lösa något uppdrag med en så enkel, pedagogisk och lustfylld design. Sura för att vi inte själva fått det roliga uppdraget att med skandinavisk design positionera och sälja till synes tråkiga och vardagliga kontorsprodukter. Fan, det måste varit as-kul! Och det blev as-bra!

Silver gick till Byredo Parfums tillsammans med Acne Art Department, BRIO tillsammans med Planeta Design och BAS Brand Identity samt till Rodeo tillsammans med Sandberg & Timonen.

I juryn sitter bland annat 70 av landets bästa art directors, copywriters, projektledare, designers och PR-konsulter. Tävlingen arrangeras för fyrtioåttonde året i rad av Sveriges Reklamförbund. Alla vinnande bidrag finns publicerade på guldagget.se

Digge Zetterberg, projektledare Guldägget, 073-596 84 38
Morgan Öberg, informationschef, Sveriges Reklamförbund, 070-377 65 64

Om Guldägget