Guldägget vässar designkategorin

Sveriges Reklamförbund ser över och moderniserar Guldägget. Inför Guldägget 2009 vässas kategorin för design och bidragen delas in i förpackningsdesign, kommersiella miljöer och visuell identitet. Detta för att tydligare lyfta de olika aspekterna av kommersiell design.

Sveriges Reklamförbund moderniserar Guldäggets designkategori efter diskussioner med förbundets designgrupp. Inför Guldägget 2009 vässas kategorin för design och bidragen delas in i förpackningsdesign, kommersiella miljöer och visuell identitet. Detta för att tydligare lyfta de olika aspekterna av kommersiell design.

- Allt fler företag utnyttjar värdet av kommersiell design och använder det som ett verktyg för att öka försäljningen. Det är glädjande och innebär att vi måste utveckla Guldägget så att det även i framtiden fungerar som en stark motor för kreativitet i vår industri, säger Digge Zetterberg, projektledare för Guldägget på Sveriges Reklamförbund.

Förändringarna har genomförts i samråd med Sveriges Reklamförbunds nystartade designbyrågrupp där kreativa chefer och byråledare från ett 20-tal ledande medlemsbyråer deltar.

- Designbyrågruppen startades på initiativ av vår vd Pia Grahn Brikell och deltagarna har lagt ned mycket tid och energi på att arbeta fram ett förslag som förbättrar och moderniserar Guldäggets designkategori. Det har varit en givande dialog och jag är glad att vi kan genomföra dessa förändringar redan nu, säger Digge Zetterberg.

Liksom tidigare och i likhet med de övriga tävlingskategorier kommer det att vara en jury i design som bedömer de inskickade bidragen. Designjuryn kommer dock att bedöma varje delkategori för sig. Likt övriga kategorier kommer ett guldägg och minst ett silverägg delas ut. Juryn kommer att bestå av sju personer som presenteras i slutet av januari nästa år.

Bidragsinlämningen för Guldägget öppnar den 10 december och pågår till den 23 januari nästa år. Guldäggsveckan med seminarier, debatter och inspiration arrangeras den 30 mars till 3 april nästa år på Rival i Stockholm.

Pressbilder: cisionwire.se/sveriges-kommunikationsbyraer

Digge Zetterberg, projektledare Guldägget, 073-596 84 38
Morgan Öberg, informationschef, Sveriges Reklamförbund, 070-377 65 64

Sveriges Reklamförbund
Sveriges Reklamförbund är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själv. Exempelvis bistår vi med juridisk kompetens och ARU-auktorisation. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle.

Om Guldägget
Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges mest kreativa och bästa kommunikationslösningar och föra svensk kommunikation framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Kommunikationsskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation.
Läs mer på www.guldagget.se och www.guldaggsbloggen.se