• KOMM/

Guldskrift får eget specialdesignat pris och presenterar Guldskrifts ständiga sekreterare

Citypaketets utmärkelse för god copywriting Guldskrift får ett eget pris i design av Barbro Ohlson Smith. Priset kommer att delas ut första gången på årets Guldäggsgala. Anna Qvennerstedt blir ständig sekreterare i den nyinrättade Guldskriftakademin.

Citypaketets utmärkelse för god copywriting Guldskrift får ett eget pris i design av Barbro Ohlson Smith. Priset kommer att delas ut första gången på årets Guldäggsgala.  Anna Qvennerstedt blir ständig sekreterare i den nyinrättade Guldskriftakademin.

Priset gestaltas av ett liggande versalt G satt i Times New Roman. Bokstaven symboliserar det skrivna ordet, men fungerar också som en förkortning för guld. Priset är 6,5 cm tjockt och producerad i solid mässing vilket gör den till en rejäl bjässe även rent viktmässigt.

– Ett elegant G som samtidigt genom sitt utförande ska ge en tyngd till det skrivna ordet, säger Barbro Ohlson Smith på designbyrån Ohlsonsmith.

Från och med i år har Citypaketet och Sveriges Kommunikationsbyråer instiftat en akademi bestående av tidigare vinnare av Guldskrift och en ständig sekreterare. Valet av den ständige sekreteraren har fallit på copyprofilen Anna Qvennerstedt.

I årets akademi ingår dessutom Staffan Rydberg, Johan Olivero, Jacob Nelson, Olle Nordell och Kalle Widgren. Precis som tidigare utses årets prisvinnare bland alla inskickade bidrag i Guldägget.

– Jag har alltid tyckt att Guldskrift är det finaste priset. Bra texter är magi. Att kunna formulera sig, att kunna göra det krångliga enkelt, det långa kort eller det tråkiga roligt kommer alltid att vara avgörande. Oavsett om vi gör helsidor eller iPhoneappar. Och om någon vill att jag ska vara ständig sekreterare i en sådan här fin akademi så kan jag absolut inte säga nej, säger Anna Qvennerstedt, Guldskrifts ständige sekreterare

Vem eller vilka som tar emot årets pris får vi veta torsdag den 15 april då priset delas ut i samband med den årliga Guldäggsgalan.

Copywriterspriset Guldskrift är instiftat av Citypaketet och delas i år ut för femtonde året. Priset syftar till att uppmuntra det skrivna ordet och inspirera till högre stilistisk kvalitet och språklig kreativitet i svensk kommunikation. Priset är instiftat av Citypaketet och delas ut tillsammans med Sveriges Kommunikationsbyråer i samband med den årliga Guldäggsgalan.

– En duktig copywriter som sätter bokstäverna rätt, skapar mer än bara ord. De berör, får människor att skratta, gråta, förargas, älska, uppmuntras och agera. De skapar med sitt arbete värden hos varumärken. Det är sannerligen en begåvning värd att belönas. Därför känns det oerhört viktigt för oss att ännu en gång medverka till att höja de copywriters som lyckats med just det. Med Guldskrifts pris vill vi ge ett fysiskt uttryckt för vår uppskattning inför denna profession, säger Dan Morén, vd för Citypaketet.

Under årens lopp har Guldskriftspriset delats ut till några av Sveriges bästa copywriters och som pristagare tillhör man en exklusiv klubb.

Alla mottagare av Guldskrift genom åren:
Petrus Kukulski och Martin Marklund för Alejandro Fuentes Bergström (2009)
Staffan Ryberg, lärare på Berghs School of Communication i Stockholm (2008)
Johan Olivero på Forsman Bodenfors (2007)
Jacob Nelson och Anna Qvennerstedt, Forsman & Bodenfors, Flicka/Socialdepartementet (2006)
Olle Nordell, Stenström Red Cell, Stora Enso AB / Falu Rödfärg (2005)
Kalle Widgren, Saab, annons (2004)
Anna Qvennerstedt och Johan Holmström, Alkoholkommittén (2003)
Totte Stub & Stefan Pagreus, Wetterling Gallery, annons
Romson (2002)
Carl Lewenhaupt, Cancerfonden, annons (2001)
Johan Olivero, Nordiska Fondkommissionen, annonser (2000)