Han blir tilldelad Bengt Hanser Stipendiet 2012

Styrelsen för Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm ger Bengt Hanser Stipendiet 2012 till Pär Lager. Utdelningen gjordes under kvällen på 100-wattsgalan på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Motivering:
Ända sen Berghs startade på 40-talet har den försörjt landets reklambyråer och marknadsavdelningar med kunniga medarbetare. Berghs School of Communication har fått många utmärkelser genom åren och haft många duktiga rektorer - men det är trots allt bara en av dessa som lyckats med konststycket att två år i rad, 2009 och 2010, leda skolan till att få Cannes Lions utmärkelse ”School of the year”. Och denna person är Pär Lager. Två år senare är denne hyperaktive man inte bara en aktiv skribent och debattör i branschpressen, utan också aktiv i en mängd bolagsstyrelser. Vi kan således konstatera att Pär i Bengt Hanser-stipendiets anda därmed spridit ordet om marknadskommunikationens roll i samhället till allt från nykläckta studenter till tunga styrelseelefanter. Och det är vi dig tacksam för, Pär.

Om Bengt Hanser stipendiet
Sveriges Kommunikationsbyråers verksamhet syftar till att hävda reklamens betydelse för näringsliv och samhälle samt aktivt verka för att höja reklamens kvalitet och förnya dess uttrycksmedel. I denna anda har Bengt Hanser Stipendiet instiftats för att uppmuntra opinionsbildande insatser som belyser och hävdar reklamens roll i näringsliv och samhälle. Stipendiet är däremot inte avsätt för att belöna reklam i sig. Stipendiet utdelas till den eller de personer som gjort den mest anmärkningsvärda insatsen därvidlag, i stort som smått.

Historia
Bengt Hanser var Reklamförbundets förste vd och donerade sitt vd-arvode till stipendiet för att uppmuntra opinionsbildande insatser som belyser marknads­kommunikationens roll i näringsliv och samhälle. Stipendiet är 10 000 kronor.

Tidigare Stipendiater

Nicole Lage-Vianna
Sveriges Kommunikationsbyråer

Nicole@komm.se