Pelle Sjönell ordförande för huvudjuryn i Guldägget

Sveriges Reklamförbunds styrelse har utsett Pelle Sjönell till huvudjuryordförande i Sveriges mest prestigfyllda kommunikationstävling Guldägget. Den prisbelönte kreativa chefen arbetar idag på BBH i New York.

- Det ska bli väldigt kul och naturligtvis en ära att få leda juryarbetet i Guldägget 2009. Jag har varit borta från svensk reklam ett tag nu och tror att det kan vara bra med sådana perspektiv som ordförande. Dessutom har vi nya intessanta kategorier så som Titanägget, som skall bli väldigt spännande att ta tag i, säger Pelle Sjönell.

- Pelle är helt rätt som ordförande. Han är en flerfaldigt belönad kreatör som nu gör succé utomlands. Han har dessutom suttit i Guldäggsjuryn förut och har därmed god kännedom om tävlingen samtidigt som han själv inte är aktiv i Sverige just nu. Det gör honom till en ypperlig ordförande för 2009 års Guldäggsjury, säger Digge Zetterberg, projektledare för Guldägget.

Pelle Sjönell är född 1972. Han arbetade i många år på Hollingworth Mehrotra. I början av 2000-talet blev han delägare i King, där var hand med och skapade ICA-såpan som byrån vann Guldägg med tre år i rad. För två år sedan lämnade Pelle Sjönell King, för att ihop med sin bror Calle Sjönell, arbeta i USA, först till Fallon i Minneapolis som Creative Directors. Nu har de samma position på BBH i New York. Där de bland annat jobbar med kunder som Axe och staden New York.

I början på2000-talet belönades han bland annat med sex guldägg. Han har även belönats vid Eurobest, Clio, New York Festivals samt London International Awards. Han har utöver Guldäggsjuryn bland annat suttit i årets jury för ADDY awards.

Guldäggsveckan med seminarier, debatter och inspiration arrangeras den 30 mars till 3 april nästa år på Rival i Stockholm. Bidragsinlämningen för Guldägget öppnar den 15 december och pågår till den 23 januari nästa år.

Digge Zetterberg, projektledare Guldägget, 073-596 84 38
Morgan Öberg, informationschef, Sveriges Reklamförbund, 070-377 65 64

Sveriges Reklamförbund
Sveriges Reklamförbund är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själv. Exempelvis bistår vi med juridisk kompetens och ARU-auktorisation. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle.

Om Guldägget
Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges mest kreativa kommunikationslösningar och föra svensk kommunikation framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Kommunikationsskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation.