Pia Grahn Brikell lämnar Sveriges Reklamförbund

Pia Grahn Brikell har efter drygt 2,5 år på Sveriges Reklamförbund valt att lämna posten som vd. Hon kommer att gå vidare som vd för Storåkers McCann. Rekryteringsprocessen av hennes efterträdare är redan igång och efterträdaren väntas vara på plats före sommaren 2009.

Sveriges Reklamförbund har de senaste åren vuxit från 230 till 280 medlemmar genom att bland annat bredda förbundet och locka fler kommunikationsdicipliner. I dag består förbundet bland annat av medlemmar inom reklam, design, PR, event och media.

- Pia Grahn Brikell har varit betydelsefull för Sveriges Reklamförbund. Det är fantastiskt roligt för henne att hon går vidare till ett spännande jobb hos ett av våra medlemsföretag, säger Elisabeth Ström, ordförande för Sverige Reklamförbund. Pia har varit med att sätta Sverige på den internationella kommunikationskartan och lyckades också få den europeiska reklamtävlingen Eurobest till Stockholm. Vår utmaning blir nu att hitta en ny entusiastisk och driven vd, en process vi nu inlett.

Rekryteringsprocessen av en ersättare är redan igång och målet är att en ny vd ska vara på plats under våren för att ha möjlighet att gå parallellt med Pia under hennes sex månader långa uppsägningstid.

- Att vara vd för Sveriges Reklamförbund innebär att representera en hel bransch samt att på daglig basis leda ett kansli bestående av åtta medarbetare, fortsätter Elisabeth Ström. Med tanke på branschens utmaningar under kommande år är det här förmodligen ett av Sveriges mest spännande jobb.

- Det är med vemod jag lämnar förbundet, men jag fick ett erbjudande som jag inte kunde tacka nej till. Min tid som vd har varit full av intressanta kontakter både här i Sverige och internationellt. Den som tar över det här jobbet ska liksom jag brinna för kommunikation och älska att möta nya människor, säger Pia Grahn Brikell.

Elisabeth Ström, ordförande Sveriges Reklamförbund, 070-643 12 10
Pia Grahn Brikell, vd Sveriges Reklamförbud, 070-768 81 01