Platinaägget 2008 tilldelas Henrik Nygren

Årets Platinaägg tilldelas formgivaren Henrik Nygren för att han starkt bidragit till att höja reklamens kvalitet i Sverige. Han blir därmed den femtionde personen att väljas in i Platinaakademin.

Platinaägget tilldelas människor som med sin begåvning och personlighet mer än andra har bidragit till reklamens och formgivningens utveckling i Sverige.

Årets Platinaägg 2008 tilldelas Henrik Nygren, 45 år, idag verksam vid Henrik Nygren Design. Sedan förra året innehar han också ett femårigt lektorat i typografi på Beckmans Designhögskola.

Motivering:
”Du får ursäkta att denna motivering skrivs av någon som inte vet så mycket om grafisk design. Kanske sysslar undertecknad med något angränsande. Fast vid närmare eftertanke. Fan vet om undertecknad ens gör det.
Du ger intryck av att göra allt så noggrant. Varje sak tycks göras på allvar. Som om det inte enbart var fråga om en logotyp, en bok, en utställning, ett magasin, ett frimärke, ett typsnitt, en film, en affisch, en förpackning. Man får bestämt intrycket att varje sammanhang är betydligt större och viktigare än så.
Du verkar vara något så ovanligt som en framgångsrik konsult med fullständig konstnärlig integritet. När det är så lätt att hemfalla till det aningslösa eller inställsamma visar du att det finns ett annat sätt. Man får nästan känslan av att kompromisser inte ens behövs i din värld. Därigenom är du en inspiration för reklambyråer likaväl som för varumärkeskonsulter och grafiska formgivare.
Det du gör är så sällsynt renodlat. Du står för något eget, och det verkar fungera om och om igen på nya sätt. Det fungerar dessutom internationellt. Och det kommer att fungera länge till.
Avslutningsvis. Det förefaller till råga på allt som om du tycker att detta är enkelt. Som om du sysslar med en disciplinerad och ångestfri verksamhet. Som om du rör dig glatt och obehindrat mellan olika tekniker. Som om du faktiskt tycker att det här är det roligaste du vet.
Men jag vet kanske inte alls vad jag pratar om. Jag är i alla fall väldigt glad över att just du får den här utmärkelsen. Den är mycket välförtjänt.
Välkommen in i Platinaakademien, Henrik Nygren.”
Anna Qvennerstedt, F&B, som tilldelades Platinaägget 2007

Platinaägget är ett specialpris inom ramen för Guldägget som arrangeras av Sveriges Reklamförbund. Platinaägget delades ut idag i samband med invigningen av seminarieveckan på Rival som leder fram till Guldäggsgalan på torsdag kväll.

Henriks CV: http://www.henriknygren.se/se/staff-henrik_nygren.htm
Pressbilder: http://cisionwire.se/sveriges-kommunikationsbyraer

För mer information, kontakta:
Henrik Nygren, formgivare och mottagare av Platinaägget 2008, 08-641 77 10
Digge Zetterberg, projektledare Guldägget, 073-596 84 38
Morgan Öberg, informationschef Sveriges Reklamförbund, 070-377 65 64
Pia Grahn Brikell, vd, Sveriges Reklamförbund, 070-768 81 01

Guldägget
Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges bästa reklam och föra svensk reklam framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Reklamskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation.

Sveriges Reklamförbund