Pressinbjudan: Konferensen Demokratin 100 år – en framtidsdag

Report this content

Dagsaktuellt och framåtblickande om demokratin med experter och partiledare. Den 15 mars 2022 diskuteras bland annat politikens betydelse för demokratins utveckling, ungas delaktighet och engagemang, den senaste statistiken för demokratiutvecklingen i världen samt kunskapens betydelse för demokratin under konferensen Demokratin 100 år – en framtidsdag på Kulturhuset i Stockholm (även digitalt).

Kulturminister Jeanette Gustafsdotter är på plats och berättar om sin vision för hur den svenska demokratin kan utvecklas.

Alla riksdagspartiers partiledare eller partiföreträdare deltar i ett samtal kring läget för demokratin i världen, Europa och Sverige, samt viktiga demokratifrågor inför valet i september. Samtalet startar kl. 14 och leds av kommitténs ordförande Peter Örn och dagens moderator Parisa Amiri.

Bland de medverkande i programmet syns:
Emma Frans, Rosaline Marbinah, Lena Posner-Körösi, Åsa Wikforss, Staffan I. Lindberg, Daniel Poohl, Ali Abdelzadeh, Nooshi Dadgostar, Hans Dahlgren, Jakob Forssmed, Ulf Kristersson, Annie Lööf, Nyamko Sabuni, Märta Stenevi och Jimmie Åkesson. Se hela programmet nedan.

Delta fysiskt eller digitalt
Media hälsas välkommen att delta under dagen på Kulturhuset.
Konferensen går även att följa digitalt.
Anmälan sker via:
Demokratin 100 år – En framtidsdag (invajo.com)
Antalet fysiska platser är begränsat.

För att garanteras en fysisk plats eller boka intervjuer med demokratiambassadörerna, kontakta Thérèse Amnéus, kommittésekreterare,
therese.amneus@regeringskansliet.se, 073-840 91 75

Fakta:
Dag: 15 mars 2022
Tid. 8:30-16:30 (inklusive frukostseminarier och workshop)
Scenprogram, hörsalen plan 3, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, 10:00-15:00
Arrangör: Kommittén Demokratin 100 år – samling för en stark demokrati
Läs mer här:
Konferens: Demokratin 100 år - en framtidsdag - Vår demokrati (vardemokrati.se)

Ny antologi
Flera av våra medverkande har även skrivit texter om demokratin ur olika aspekter i den antologi i fyra delar ”100 år till” som kommittén Demokratin 100 år tagit fram. Antologin kommer att finnas fysiskt på konferensen, men kan även läsas digitalt här: Rapporter och samtal - Vår demokrati (vardemokrati.se)

Frukostseminarier:

8.30-9.30 Demokratifrämjande arbete – goda exempel

Här diskuteras hur ett demokratifrämjande arbete kan eller bör bedrivas, dilemman som uppstår och vilka pedagogiska redskap som fungerar för olika målgrupper.
Deltagare: Erik Amnå, Professor emeritus i statskunskap, Sigrid Perlman, Kriminalvården,Åsa Thunström, pedagog på Forum för levande historia Kajsa Wiktorin, projektledare för  demokrati-initiativet #ViMåstePrata. Moderator: Meriam Chatty, Forum för levande historia.
Arr: Forum för levande historia (Plats: Stora Nygatan 10-12 i Gamla stan och digitalt)

8:30-9:30 Civilsamhällets roll i en demokrati
Hur påverkas civilsamhällets möjligheter som viktig demokratibärare när hot och hat är så närvarande? Vilka förutsättningar har civilsamhället att bedriva verksamhet idag och framöver?
Deltagare: Martin Ärnlöv, Generalsekreterare Röda Korset, Lena Nyberg, Generaldirektör MUCF, Hannah Kroksson, Generalsekreterare LSU, Marcin de Kaminski, Chef Säkerhet och Innovation vid Civil Rights Defenders. Moderator: Cecilia Ilhammar, MUCF
Arr: MUCF & NOD (Plats: Kulturhuset och digitalt)

Huvudprogram:

10:00 Inledning av kommitténs ordförande Peter Örn

Dans: Kevin Vo, dansare, tolkar demokrati

Demokratin 100 år – en kraftsamling
Kommittén Demokratin 100 år diskuterar insatser som gjorts för en stark demokrati och reflekterar över hur demokratin ska utvecklas och stå sig fortsatt stark.
Deltagare: kommitténs ordförande Peter Örn samt demokratiambassadörerna Emma Frans, Rosaline Marbinah och Lena Posner-Körösi

10:30 Kulturminister Jeanette Gustafsdotter reflekterar kring tillståndet för demokratin och håller ett anförande om visioner framåt.

Poesi: Naima Chahboun, poet, dikt om demokrati

10:50-11:30 Demokratins utveckling i världen, Sverige och EU
Staffan I. Lindberg professor i statsvetenskap och chef för institutet V-Dem presenterar institutets nya rapport ”Autocratization Changing Nature?”

Samtal mellan Staffan I. Lindberg, Ulrika Andersson, forskare vid SOM-institutet och Göran von Sydow, direktör på Svenska institutet för europapolitiska studierSieps, om demokratiläget.

11:30-12:00 Människan i demokratin – ett samtal om demokratins knäckfrågor
Deltagare: Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi Stockholms universitet, Daniel Poohl, vd Stiftelsen Expo samt Ali Abdelzadeh, forskare, Högskolan Dalarna & Marie Cederschiöld högskola.

12:00-13:00 Lunchpaus

13:00-13:30 Ungas röster – demokratins framtid
International Youth Think Tank fellows Julia Strandquist och Wilma Johansson deltar med film och ny rapport "Tone of democracy."
Panelsamtal:Josefine Fälth, ordförande för Sveriges Elevkårer, Jêran Rostam, förbundsordförande RFSL Ungdom och Anton Öhrlund, projektkoordinator för Youth Up North,

13:30-13:45 Demokratiarbete i praktiken – så gjorde vi
Länsstyrelser i hela Sverige har stått värdar för kommitténs Demokratistuga som turnerat i Sverige under hösten 2021. Det mobila kunskapscentret har blivit ett nav för nya nätverk, programsatsningar kring demokrati och mycket mer.
Deltagare: Martina Rasch, Utvecklare mänskliga rättigheter och demokrati länsstyrelsen Jönköping,

Therese Bjursell, samordnare inom området mänskliga rättigheter, med fokus på demokratifrågor och funktionshinderspolitiken, länsstyrelsen Västerbotten och Torbjörn Messing, sakkunnig i jämställdhet och mänskliga rättigheter länsstyrelsen Västmanland.

14:00-15:00 Partiledarsamtal: Vår demokrati – den gemensamma grunden
Dagsaktuella demokratifrågor tas upp i ett samtal som leds av kommitténs ordförande Peter Örn och Parisa Amiri.
Hur vill våra folkvalda värna demokratin och vilka är de viktigaste demokratifrågorna inför valet 2022?
Deltagare: Nooshi Dadgostar (V), Hans Dahlgren (S), Jakob Forssmed (Kd), Ulf Kristersson (M), Annie Lööf (C), Nyamko Sabuni (L), Märta Stenevi (Mp) och Jimmie Åkesson (Sd).

Musik: Domino Kai och Robert Berg, romska sånger

15:00 Slut på scenprogram

15:00-16:00 Digital EXPO
Utställare presenterar sina demokratisatsningar och inspirerar till nya idéer kring hur demokratin kan stärkas framåt.
Expo kan besökas hela dagen.

15:00-16:30 Performance: Workshop ”Öva demokrati” av Dramaten.
Performance Workshop: Öva Demokrati är ett teaterprojekt som utvecklades och hade premiär på Dramaten hösten 2021. Nu erbjuder Dramaten en helt digital specialversion av workshopen, som har anpassats till det arbete som gjorts av kommittén Demokratin 100 år kring hur demokratin i Sverige ska kunna tryggas. Begränsat antal platser. Endast anmälda kan ta del av workshopen.

Information om kommittén Demokratin 100 år:
Kommittén Demokratin 100 år har i uppdrag att under åren 2018 – 2021 planera, samordna och genomföra en samling av insatser och aktiviteter för en stark demokrati. Insatserna samlas under rubriken Vår demokrati – värd att värna varje dag. Kommittén består av fyra demokratiambassadörer som utsetts av regeringen - Peter Örn, ordförande, Lena Posner-Körösi, Emma Frans och Rosaline Marbinah.

Läs mer om kommitténs uppdrag här: Uppdrag | Vår demokrati (vardemokrati.se)