- Låt oss dra lärdom av det som hänt i Gislaved

Håkan Pettersson: - Låt oss dra lärdom av det som hänt i Gislaved Kommunal har beslutat pröva avskedandet av den undersköterska och det vårdbiträde som blev avskedade av Gislaveds kommun i våras i Arbetsdomstolen. Avskedet grundade sig på den verbala kränkning mot en 94-årig senildement kvinna som hennes son spelade in på band. - Jag blev som alla andra bestört och chockad när jag hörde inspelningen. Inget rättfärdigar de ord som fälldes i Gislaved. Men vi måste försöka förstå varför de fälldes så att det inte ska behöva ske igen, säger Håkan Pettersson, Kommunals avtalsombudsman. De konsulter som på uppdrag av Gislaveds kommun utrett händelserna menar att vårdbiträdenas uppträdande inte kan ursäktas, men delvis förklaras av den krävande arbetsmiljön. De beskriver personalen som "i det närmaste övergiven av den dåliga ledningen". - Det är Kommunals ansvar att ge medlemmarna rättshjälp för att pröva om avsked är rätt åtgärd enligt lagstiftningen. Det är vår skyldighet att inte lämna medlemmarna i sticket utan även ställa upp i svåra situationer som den här, säger Håkan Pettersson. Gislaveds kommun har överhuvudtaget inte prövat andra åtgärder som till exempel omplacering innan avskedandet gjordes. Mer information: Håkan Petterson, avtalsombudsman, 070-601 32 97 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/21/20020821BIT00970/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/21/20020821BIT00970/wkr0002.pdf