173 jobb hotade i Hallands län

Kommunal presenterar i dag en rapport om kraftiga försämringar i välfärdens kärna. Rapporten visar att välfärdens kärna urholkas när drygt 8 000 anställda i kommunals medlemsgrupper berörs av neddragningar i hela landet. - Regeringen har valt att sänka skatten i stället för att säkra välfärdens kvalitet, säger Kommunals ordförande Ylva Thörn. I Hallands län skulle skattesänkningen i stället kunnat ge ett resurstillskott om 476 miljoner kronor vilket motsvarar 1 427 fler jobb i välfärden.

– Vi har en snabb ökning av neddragningar och varsel som är oroväckande. Det sker neddragningar i drygt 75 procent av alla sektioner i kommuner och landsting runt om i landet. 173 av våra medlemmar i Hallands län blir direkt berörda av neddragningar.

– Regeringens politik är en orättvis politik. De har gjort det väldigt tydligt att de prioriterar skattesänkningar framför nödvändiga satsningar på välfärden. De har sänkt inkomstskatten med 15 miljarder kronor. Det är pengar som hade gjort stor nytta om de använts för att säkra kvaliteten i vård, skola och omsorg, säger Ylva Thörn.

En miljon kronor motsvarar ungefär kostnaden för tre anställda. Om 15 miljarder kronor hade fördelats enligt den modell regeringen valt att använda för statsbidragen under 2010, dvs folkmängden, hade tillskottet till Hallands län kunnat finansiera 1 427 jobb inom kommuner och landsting i länet.

– Regeringens aktiva val att sänka skatterna med 15 miljarder kronor i år innebär alltså att möjligheten att finansiera 1 427 jobb i Hallands län aktivt valts bort. I stället har regeringen valt stora skattesänkningar som mest gynnar de högavlönade, säger Ylva Thörn, ordförande i Kommunal.

Rapporten finns att läsa på: http://www.kommunal.se/upload/Press/Välfärden.pdf

För ytterligare pressinformation kontakta: Anette Vahlne, pressekreterare Kommunal: 070-320 48 67