7 555 jobb hotas i offentlig sektor

Fackförbundet Kommunal presenterade idag en undersökning som visar att personalminskningarna ökar i den offentligt finansierade välfärden i kommuner och landsting. Sammanlagt 7 555 av Kommunals medlemmar riskerar att beröras av nedskärningar bland personalen. Denna undersökning är en uppföljning av en tidigare i december förra året. Motsvarande siffra då var att 4 559 berördes.

- Varningssignalen som fanns i slutet av förra året är nu ännu högre. Den här undersökningen visar tydligt att kommuner och landsting skär ner och att det sker i snabb takt. Om inte regeringen tar detta på allvar och skjuter till pengar riskerar vård, omsorg, skola, äldrevård och andra verksamheter i välfärden bli lidande, säger Kommunals ordförande Ylva Thörn.

Kommunal har frågat fackligt förtroendevalda på lokal nivå, i Kommunals sektioner, om de ser att arbetsgivarna skär ned på personal. 391 av Kommunals totalt 456 sektioner deltog. 65 % av dem som deltagit i undersökning uppger att arbetsplatser inom sektionens verksamhetsområde skär ned på personalen. I förra undersökningen var den siffran lägre, 60 %. De fackligt förtroendevalda uppger även att 7 555 medlemmar berörs eller kommer att beröras av de nedskärningar som görs.

På frågan hur neddragningarna görs svarar 31% att arbetsgivare drar ner på antalet timanställda. På andra plats ligger indragna tjänster, 25 %. På tredje plats att lediga vikariat inte tillsätts, 21 %. Sedan följer anställningsstopp, 14%, och annat, 7%.

- De tysta varslen, som drabbar dem med otrygga anställningar, måste uppmärksammas. Det syns inte i statistiken att arbetsgivaren gör sig av med dem, men det märks i verksamheterna och självklart är det också en tragedi för dem som förlorar arbetet, säger Ylva Thörn.

Ny fråga i denna undersökning var vilka verksamheter som drabbas av neddragningarna. Den verksamhet som verkar drabbas mest är äldreomsorgen vilket 23 % har svarat drabbas. Därefter följer barnomsorg (20 %) skola (16 %) kök och städ (15 %) hälso- och sjukvård (10 %).

För pressinformation kontakta: Linnea Bergnéhr, pressekreterare, tel 070-209 16 90