Annelie Nordström Hellander vald till ny ordförande för Kommunal

Kommunal har valt Annelie Nordström Hellander till ny ordförande efter 14 år med Ylva Thörn. Nordström Hellander valdes med 137 röster mot 64.

Annelie Nordström Hellander ser två kortsiktiga mål som hon kommer börja fokusera på direkt månaderna innan valet. -Viktigast nu är att hjälpa de rödgröna att vinna valet. För Kommunals medlemmar skulle en ny regering betyda otroligt mycket – i arbetslivet såsom privat och ekonomiskt.

Annelie Nordström Hellander pekar också på behovet av att öka medlemsantalet parallellt under denna period.
-Det är när vi är riktigt stora som vi kan göra skillnad. Varför inte värva medlemmar samtidigt som man skickar budskapet om behovet av en Socialdemokratiskt ledd regering vidare?

-I ett långsiktigt perspektiv vill jag lyfta fram medlemmarnas välfärdsgärning – på alla plan. Målet är en större medvetenhet. Jag vill stärka organisationen – Kommunal ska vara en fackförening för alla.

Fakta: Annelie Nordström Hellander Annelie Nordström Hellander, 53 år, bor i Stockholms innerstad men växte upp i Halmstad och har under många år varit verksam i Vilhelmina. Hon är i ett förhållande och har en son. Arbetade tidigare som barnsköt¬are och har varit aktiv i Kommunal sedan 1974, bland olika uppdrag har hon varit lokalom¬buds¬man, ombudsman på förbundskontoret enhets¬chef på Kommunals förbunds¬kontor. Innan uppdraget som ordförande arbetade hon som förste vice ordförande i Kommunal.