Avtal klart med Skogs- och lantarbetsgivarna (SLA) gällande golfbanor

Kommunal och Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet har tecknat ett nytt kollektivavtal för 600 medlemmar som arbetar vid golfbanor. Avtalet gäller från den 1 juni 2010 till den 31 mars 2012.

Avtalet innebär att utgående löner höjs med 3,2 procent fördelat på 0,9 procent per den 1 augusti 2010 och 2,3 procent per den 1 juni 2011.

– Vi tycker att vi har löst bemanningsfrågan på ett bra sätt som liknar övriga uppgörelser på marknaden, säger Ylva Thörn. Avtalet i korthet: Avtalets minimilöner höjs med 225 kronor per månad första året och med 560 kronor per månad andra året - totalt 785 kronor på avtalsperioden.
Övriga tillägg höjs med 0,9 procent respektive 2,3 procent Arbetsgivarintyg skall utfärdas senast inom 14 dagar efter att begäran gjorts.
Parterna är överens om ett program om ”tio steg till jämställda löner”, tillsammans med GS-facken och övriga tjänstemannaorganisationer.
Ett samrådsavtal för arbetsmiljöfrågor har antagits av parterna.
Föräldralön ökas med en månad.
Ledighet/permission utökas att även gälla kallelse till mammografi, cellprovstagning och PSA- provtagning.
Semesterreglerna har ändrats i konsekvens med lagstiftningen gällande intjänanderätt vid frånvaro.
Bemanningsfrågan är löst genom ett liknande sätt som övriga uppgörelser på marknaden, vilket innebär förhandlingsskyldighet för tid överstigande fem veckor. Lokal förhandling ska ske inom fem arbetsdagar från påkallandet. Kan enighet inte uppnås ska central förhandling ske inom fem arbetsdagar från påkallandet. Förhandlingarna ska ske skyndsamt. Kan överenskommelse inte träffas avgörs frågan av Nämnden för inhyrning.