Avtal klart mellan Kommunal och SKL samt Pacta

Fackförbundet Kommunal och arbetsgivaren Sveriges Kommuner och Landsting samt Pacta är överens om löner och anställningsvillkor för 370 000 medlemmar. – Avtalet ger reallöneökningar, höjda lägstlöner och förbättringar i anställningsvillkoren. Det är ett avtal för ett mer jämställt arbetsliv, säger Kommunals ordförande Ylva Thörn.

Höjda lägstlöner har varit en central fråga för Kommunal i avtalsförhandlingarna och där är parterna nu överens om en ökning på 770 kr under avtalsperioden - Vi är nöjda med resultatet. Kommunals medlemmar utför ett värdefullt arbete och det måste synas i lönekuverten, säger Ylva Thörn.

Parterna är även överens om ett jämställdhetsråd, som ur jämställdhetsperspektiv ska följa utvecklingen avseende löner och anställningsvillkor och föreslå aktiva åtgärder i syfte att uppnå ett mer jämställt arbetsliv.
Kommunal och Sveriges Kommuner och Landsting samt Pacta har efter åtta års förhandlande också nått fram till ett omställningsavtal. - Äntligen har vi fått ett genombrott med ett omställningsavtal som aktivt stödjer medlemmarnas möjlighet att få nytt jobb om de blivit uppsagda, säger Ylva Thörn. Andra viktiga frågor har varit tryggare anställningar, till exempel för visstidsanställda och deltidsanställda. Där är parterna nu överens om en partsgemensam arbetsgrupp. - Parterna har en gemensam ambition att öka antalet heltidsanställningar och främja en hållbar arbetstidsförläggning, säger Ylva Thörn.
Löneökningarna motsvarar 4,65 procent på två år. Kostnadsökningen för arbetsgivarna beräknas till 3,85 procent. Skillnaden mellan löneökningsnivån och kostnadsnivån beror på att överenskommelsen innehåller åtgärder som sänker arbetsgivarnas totala kostnad för avtalet.

Avtalet i korthet Avtalet löper över 24 månader med start den 1 april 2010.
Utrymme för löneökningar i kr: 490 kr den 1 april 2010 och 480 kr den 1 april 2011, dvs 970 kr på hela avtalsperioden. Höjda lägstlöner med 770 kr för hela avtalsperioden.
En lösning på bemanningsfrågan som ligger i linje med övriga lösningar på arbetsmarknaden. En partsgemensam arbetsgrupp för att öka antalet heltidsanställningar och främja en hållbar arbetstidsförläggning