Avtal klart mellan Kommunal och Skogs- och lantarbetsgivarna (SLA)

Avtal klart mellan Kommunal och Skogs- och lantarbetsgivarna (SLA)

Kommunal och Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet har tecknat ett nytt kollektivavtal för 1000 medlemmar i trädgårdsanläggningsbranschen. – Det känns bra. Vi är nöjda framförallt med lönenivåerna och regleringen av övertid, säger Kommunals ordförande Ylva Thörn.

Avtalet ger i genomsnitt en ökning på totalt 870 kronor på hela avtalsperioden. Reglering av övertid har förts in i avtalet och föräldralönen har ökats med en månad. När det gäller bemanningsfrågan har arbetsgivaren förhandlingsskyldighet för anställningstid som överstiger fem veckor.
– Vi tycker att vi har löst bemanningsfrågan på ett bra sätt som liknar övriga uppgörelser på marknaden, säger Ylva Thörn.

Avtalet i korthet:

Avtalet gäller från den 1 april 2010 till den 31 mars 2012 och ger 870 kr i lönehöjning under en tvåårsperiod.

Ledighet/permission utökas att även gälla kallelse till mammografi, cellprovstagning och PSA- provtagning.

Semesterreglerna har ändrats i konsekvens med lagstiftningen gällande intjänanderätt vid frånvaro.

Bemanningsfrågan är löst genom ett liknande sätt som övriga uppgörelser på marknaden, vilket innebär förhandlingsskyldighet för tid överstigande fem veckor. Lokal förhandling ska ske inom fem arbetsdagar från påkallandet. Kan enighet inte uppnås ska central förhandling ske inom fem arbetsdagar från påkallandet. Förhandlingarna ska ske skyndsamt. Kan överenskommelse inte träffas avgörs frågan av Nämnden för inhyrning.

Pressmeddelande från Kommunal

Om Kommunal Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor. En tredjedel är under 30 år eller yngre. Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/Om-Kommunal

Presskontakt

Pressekreterare Camilla Levin 010-442 71 37, 0730-79 25 64 camilla.levin@kommunal.se Pressjour 010-442 71 30 Bilder www.kommunal.se/Press/Bilder-och-logotyper Pressekreterare Märit Rönnols 010-442 71 44, 0730- 79 18 14 marit.ronnols@kommunal.se Box 190 39, Liljeholmsvägen 32 104 32 Stockholm