• Kommunal/

Avtal klart mellan Kommunal och Vårdföretagarna för anställda inom vård- och behandlingsverksamhet samt omsorgsverksamhet

Avtalet mellan Kommunal och Vårdföretagarna är nu klart för anställda inom vård- och behandlingsverksamhet samt omsorgsverksamhet. Kompensation i ledighet för jourpass, höjda löner, höjda lägstalöner och 180 dagar föräldrapenningtillägg är några att de krav som Kommunal förhandlat till sig för anställda inom privat vård, behandlings- och omsorgsverksamhet.

-          Vi är glada att vi nu är överens med Vårdföretagarna om löneökningar och bättre arbetsvillkor för våra medlemmar. Vi vet att kompensation för jour är särskilt viktigt för våra medlemmar, säger Lenita Granlund, avtalssekreterare på Kommunal.

Det nya avtalet ger 1700 kronor i löneökning under en treårsperiod och fördelas individuellt. Lägstalön för personer med relevant yrkesutbildning ökar med 1700 kr och för dem som saknar relevant yrkesutbildning höjs lägstalönerna med 1160 kr.

Kompensation för jour ska kunna tas ut som ledighet istället för enbart kontant ersättning. Detta för att kunna minska antalet timmar på arbetsplatsen.

Från den 1 januari 2014 kommer också alla få rätt till ett föräldrapenningtillägg, som ger sammanlagt 90 procent i föräldraförsäkring. Tillägget gäller för 180 dagar.

Korta fakta om avtalet:

• Lönerna ökar med minst 1700 kr per anställd under avtalsperioden och fördelas individuellt.
  • Lägstalön för personer med relevant yrkesutbildning ökar med 1700 kr. För personer som saknar relevant yrkesutbildning höjs lägstalönerna med 1160 kr.
  • OB-ersättningar ökar i två steg, den 1 november 2014 och den 1 november 2015.
  • Kompensation för jour nu ska kunna tas ut som ledighet istället för enbart kontant ersättning.
  • Föräldrapenningtillägg utökas.Arbetsgivaren kommer att betala ytterligare tio procent i föräldraförsäkring, utöver de 80 procent som ingår i föräldraförsäkringen. Tillägget gäller för 180 dagar.
  • Arbetsgivaren ska eftersträva att arbetstiden är sammanhållen så att delade turer ska minskas.

För mer information: Kommunals pressjour 010-4427130