Barn i skilda världar - ny undersökning av Kommunal visar en ojämlik förskola

Olika öppettider hos förskolan beroende på driftsform och otydliga kösystem ökar risken att klyftor skapas mellan barn. Det är några av slutsatserna i den nya rapporten ”Skilda världar - en jämförelse mellan kommunalt driven, ideellt driven och bolagsdriven barnomsorg”, som Kommunal presenterar idag.

-          Barnomsorgen idag är en marknad med otydliga ramar, något som äventyrar målet om att alla barn ska ha lika tillgång till barnomsorg av hög kvalitet, säger Annelie Nordström, ordförande för Kommunal.

Öppettiderna i förskolan är en fråga om rapporten tar upp. Det visar sig att de kommunala förskolorna ofta har längre öppettider än de fristående förkolorna. Bolagsdrivna förskolor har i genomsnitt tre timmar kortare öppettider i veckan än kommunalt drivna och för ideellt drivna förskolor skiljer sig öppettiderna med fyra timmar i jämförelse med de kommunala förskolorna.

Förskolor får ersättning per barn och inte för hur länge de håller öppet. Rapporten visar att detta skapar incitament för kortare öppettider. Föräldrar som arbetar på obekväma arbetstider och med oflexibla tider riskerar att utestängas från förskolor med kortare öppettider.

Skillnader finns också mellan olika delar av landet. I storstäder är bolagsdrivna förskolor tydligt koncentrerade, medan kommunalt och ideellt drivna förskolor finns i hela landet. Det finns ett tydligt samband mellan skattekraft och andelen bolagsdrivna förskolor, som främst etablerat sig i kommuner med resursstark befolkning.

Kortare öppettid och föräldrars arbetsinsats frigör resurser som används på olika sätt beroende på om den fristående förskolan drivs av en ideell aktör som ett kooperativ eller om den drivs av ett bolag. I de ideellt drivna förskolorna verkar de frigjorda resurserna gå in i verksamheten medan i bolagsdrivna förskolor främst stärker företagets resultat.

Ytterligare en faktor som framkommer är att kösystemen ser olika ut på olika håll i landet och beroende på driftsform, vilken bidrar till att mer aktiva föräldrar kan tjata sig in eller att förskolor kan välja barn ur kön för att få till sig de barn de vill ha – ofta de mindre resurskrävande.

Skollagen säger att utbildning inom varje skolform och inom fritidshemmet ska vara likvärdig.

-          Politikerna måste ta ett tydligt ansvar för att ge alla barn samma förutsättningar till en väl fungerande förskola. Vi ser att risken är överhängande att vi är på väg att hamna i en situation när klyftor mellan människor befästs redan i förskolan, beroende på vilken driftsform den har och vad den kan erbjuda, säger Annelie Nordström.

Underlag till rapporten är en medlemsundersökning som Kommunal genomförde hösten 2012, en föräldraenkät till 1002 föräldrar med barn i förskola, en kartläggning av de femton största fristående utförarna av barnomsorg samt offentlig statistik och tidigare studier och forskning.

Kommunals förslag i korthet för att förbättra situationen:

-          Förstärk förskolans möjlighet att vara tillgänglig för alla barn. Förskolor med barn vars föräldrar behöver längre öppettid ska tilldelas mer resurser. Alternativ: Den förskola som har barn som behöver längre öppettid ska få mer resurser.

• Säkra kvaliteten i förskolan genom krav på bemanning med rätt utbildad personal, där barnskötare har en självklar plats.
  • Stärka politikernas möjlighet att styra och ta ansvar för barnomsorgen genom att avskaffa etableringsfriheten. Ställ krav på förskolorna att ta emot barn via en gemensam transparant kö.
  • Statistiken om fristående förskolor måste redovisas uppdelat på ideella och bolagsdrivna utförare. Det behöver utredas vidare hur styrsystemen ska se ut för att vara förenliga med allmän och lika tillgång till barnomsorg av hög kvalitet för hela befolkningen. Dessutom behöver utredas vad som behövs för att bidra till att utveckla barnomsorgens kvalitet och minska risken att barnpassning som skattesubventionerad hushållsnära tjänst leder till minskad tillgänglighet i offentligt finansierad barnomsorg.

Rapporten bifogas.

För mer information: