Barnskötaren Ann-Britt Ekman får Kommunals jämställdhetspris

Barnskötaren Ann-Britt Ekman får Kommunals jämställdhetspris Våld i nära relationer är ett brännande samhällsproblem, det är också ett problem som är närvarande på arbetsplatserna. Därför har fackförbund ett ansvar att förebygga, motverka och hantera konsekvenserna av våld i nära relationer. Ann-Britt Ekman, barnskötare i Ramnäs, tilldelas idag, Kommunals jämställdhetspris på 25 000 kr, för sitt ihärdiga arbete mot mäns våld mot kvinnor.

- Ett mål i mitt arbete med våld i nära relationer är att synliggöra problemet i vardagen. Det är genom att belysa det som vi kan arbeta emot det. Att hjälpa andra ger mycket tillbaka. Jag är glad och omtumlad att idag få motta Kommunals jämställdhetspris. Det är en stor ära, säger Ann-Britt Ekman.

Kommunals Jämställdhetspris delas ut idag på seminariet "Våld i nära relationer", där bland andra jämställdhetsminister Nyamko Sabuni, författare och journalist Maria Sveland, Kommunals ordförande, Annelie Nordström och IF Metalls ordförande Stefan Löfven medverkar.

Kort fakta: Ann-Britt Ekman jobbar på förskolan Vitsippan i Ramnäs, Surahammars kommun. Hon är även arbetsplatsombud, sitter i Kommunals sektionsstyrelse för Surahammar och är där jämställdhetsansvarig.

Pressmeddelande från Kommunal

Om Kommunal Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor. En tredjedel är under 30 år eller yngre. Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/Om-Kommunal

Presskontakt

Kommunikationschef Emma Nilsson 010-442 71 41, 070-310 07 45 emma.nilsson@kommunal.se Pressjour 010-442 71 30 Bilder www.kommunal.se/Press/Bilder-och-logotyper Pressekreterare Camilla Levin 010-442 71 37, 0730-79 25 64 camilla.levin@kommunal.se Box 190 39, Hagagatan 2 104 32 Stockholm Pressekreterare Rasmus Korsvall 010-442 71 47, 070-658 27 07 rasmus.korsvall@kommunal.se