• Kommunal/

Cecilia Nilsson, ordförande för kvinnojouren i Höganäs, får Kommunals jämställdhetspris Våld i nära relationer är ett brännande samhällsproblem, tillika ett problem som är närvarande på arbetsplatserna. Därför har fackförbund ett ansvar att förebygga, motverka och hantera konsekvenserna av våld i nära relationer. Cecilia Nilsson, ordförande och verksamhetsansvarig på kvinnojouren i Höganäs, tilldelas idag Kommunals jämställdhetspris på 25 000 kr, för sitt ihärdiga arbete mot mäns våld mot kvinnor.

- När det gäller mitt arbete med våld i nära relationer, är jag lyckligt lottad som har ett arbete där jag får följa olika personer på deras resa till ett "nytt" liv. Att idag få Kommunals jämställdhetspris gör mig mycket stolt. Jag vet att mitt och Kvinnojouren i Höganäs arbete och tankesätt vad gäller jämställdhet, både är nyskapande och kreativt, säger Cecilia Nilsson.

Kommunals Jämställdhetspris delas ut idag på seminariet "Våld i nära relationer", där bland andra jämställdhetsminister Nyamko Sabuni, författare och journalist Maria Sveland, Kommunals ordförande, Annelie Nordström och IF Metalls ordförande Stefan Löfven medverkar.

Kort fakta: Kvinnojouren i Höganäs var först i landet med att starta ett skyddat boende för unga män och utsatta för våld och förtryck i hederns namn. Arbetet har medfört att Höganäs kvinnojour nu även har killar i sin jourverksamhet som kontaktpersoner.

För mer information ring Cecilia Nilsson på mobil.nr: 070 – 733 72 36

Pressmeddelande från Kommunal

Om Kommunal Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor. En tredjedel är under 30 år eller yngre. Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/Om-Kommunal

Presskontakt