Centerpartiets föreslagna jobbpolitik undergräver den svenska modellen

Att genom lag förbjuda fackföreningar att ta till stridsåtgärder för att kräva kollektivavtal på arbetsplatser utan medlemmar får många, stora och långtgående konsekvenser. Om möjligheten att kunna blockera arbetsplatser som vägrar att teckna kollektivavtal tas bort, får oseriösa arbetsgivare större makt på bekostnad av alla de arbetsgivare som idag har kollektivavtal och bra villkor för sina anställda.

En sådan lagstiftning öppnar för lönedumpning och en tävling om vem som kan erbjuda de sämsta villkoren. Utan kollektivavtal finns inget skydd mot låga löner och dåliga anställningsvillkor. Det blir svårare för dem som är medlemmar i en fackförening att få jobb. Samtidigt blir tröskeln att gå med i en fackförening högre för dem som redan har ett jobb. Utvecklingen mot fler företag utan kollektivavtal är allvarlig, och leder till att seriösa arbetsgivare får allt svårare att klara sig.

Vi menar att Centerpartiet och Kommunal borde ha ett gemensamt intresse – att ordningen på arbetsmarknaden ska fortsätta vara ett ansvar för arbetsmarknadens parter. Genom förslaget till centerstämman politiseras ytterligare en bit av arbetsmarknaden. Det blir svårare att vara långsiktig och ansvarfull som part på arbetsmarknaden.

Centerstämman står inför ett vägval: antingen tycker man att dagens svenska modell med kollektivavtal är värdefull för både företag och anställda, eller så fattar stämman ett beslut som innebär att arbetsmarknadens parter fråntas sina möjligheter att vårda och utveckla den svenska modellen. Med ny lagstiftning som förbjuder stridsåtgärder mot företag utan fackföreningsmedlemmar, så har politikerna punkterat den svenska modellen. Om centerstämman bryr sig om välfärdsarbetarna, så borde förslaget få tummen ned. Vi i Kommunals förbundsstyrelse skulle däremot göra tummen upp om centerstämman istället ägnades frågor som:

? Hur kan vi höja kvaliteten i välfärden genom att fler anställda får höjd kompetens och utveckling i yrket? ? Hur vill Centerpartiet arbeta för utveckling av de anställda med långsiktighet och trygga anställningar? ? Hur kan den ofrivilliga deltiden minskas? ? Hur ska anställda inom kommuner och landsting orka jobba fram tills pensionsåldern? ? Vad gör Centerpartiet, med sina djupa rötter i landsbygdsmyllan, för att stoppa usla arbetsförhållanden hos de arbetsgivare inom det svenska jordbruket som är oseriösa? Detta uttalande är antaget av Kommunals förbundsstyrelse 2007-08-30