Ett första steg för fler anställda i välfärden

– De senaste åren har välfärden nedmonterats, år för år. Inom Sveriges kommuner och landsting har 100 000 jobb försvunnit sedan 1990. Det är klart att omsorgen har försämrats och att de som jobbar kvar har svårt att hinna med. Det vi ser i regeringens budget är ett välkommet första steg mot att förstärka välfärden. Nu ställer vi i Kommunal krav på kommuner och landsting att se till att resultatet blir nyrekryteringar direkt. Ökade resurser bör också användas för att ge fler fasta anställningar och förbättra scheman så att delade arbetspass försvinner och deltider görs om till heltider, säger Annelie Nordström, ordförande Kommunal.

– Vi står inför ett enormt rekryteringsbehov. Fram till 2020 kommer det att behöva rekryteras 150 000 personer till välfärdssektorn. Vi måste locka unga till omsorgsjobben. Vi ser traineejobben som ett viktigt verktyg både för att ge unga möjlighet till erfarenhet och utbildning, men också för att locka fler till jobb inom omsorgen. Detta ersätter inte behovet av ökad bemanning. Det behövs också. Jag ser det som ytterligare en nödvändig åtgärd för att säkra kvaliteten i välfärden framöver. Helt avgörande är att det också finns resurser för handledning så att det blir en bra introduktion och erfarenhet för de unga, säger Annelie Nordström, ordförande Kommunal.

– Regeringens analys och riktade insatser för jämställdhet är av stor betydelse för Kommunals medlemmar. Regeringens ambitioner höjer Kommunals förväntningar på fler aktiva åtgärder inom detta viktiga område, fortsätter Annelie Nordström.

– Att den bortre gränsen i sjukförsäkringen ska avskaffas är mycket positivt. Det är också bra att regeringen vill höja taket i arbetslöshetsförsäkringen, det är en bra början. Många av Kommunals medlemmar kommer att få en stor del av sin inkomst tryggad under de första 100 dagarna av arbetslöshet. Men deltidsregeln måste också ses över. Nuvarande regler för deltidsarbetslösa, som Alliansen införde, har inneburit att över 23 000 av Kommunals medlemmar har tvingats att inom 75 dagar välja mellan att jobba kvar på deltid utan a-kassa eller att säga upp sig och bli heltidsarbetslös. Våra medlemmar kan inte vänta längre, deltidsregeln måste förbättras, avslutar Annelie Nordström.

För mer information: Helen Nordlund, pressekreterare: 072-586 05 85