Facklig seger: Trygghet åt tusentals medlemmar inom kollektivtrafiken

Offentliga upphandlingar av kollektivtrafik har traditionellt inneburit att bussförares anställningstrygghet underminerats, då de har sagts upp när en ny entreprenör övertagit kontraktet. Kommunal har därför drivit kravet att personalövertagande med bibehållna villkor ska vara ett standardkrav i dessa upphandlingar. Regeringen och civilminister Ardalan Shekarabis förslag idag är ett steg i rätt riktning för att skapa trygghet för medlemmarna i Kommunal.

– Detta är en stor seger för Kommunals medlemmar inom kollektivtrafiken. I upphandlingsunderlaget inom kollektivtrafik ska det finnas krav på att tillträdande entreprenör övertar personalen med bibehållna villkor. Vi är otroligt glada över att regeringen tar ett krafttag kring frågan som berör tryggheten för tusentals av Kommunals medlemmar. Vi har drivit frågan länge och nu ser vi att arbetet ger resultat, säger Per Holmström, förste vice ordförande Kommunal.

Idag finns två anledningar till att lokalpolitiker inte ställer krav på personalövertagande när de upphandlar kollektivtrafik:
1) De vill inte 2) De vet inte hur man gör. Förslaget leder till att politiker inte kan ducka bakom att de tycker att reglerna är oklara, utan det kommer att visa sig vilka som vill och inte vill.

– Kommunal välkomnar att regeringen nu tydliggör att det är möjligt att ställa dessa krav, och ger den nya upphandlingsmyndigheten i uppdrag att visa hur man ska göra. Därför förväntar vi oss att kravet kommer finnas med i samtliga upphandlingar framöver, säger Oskar Taxén, jurist på Kommunal.

– Kommunal har ställt krav på att entreprenörer som vinner anbud i kollektivtrafiken ska ta över de anställda. Det är ett fullt legitimt och lagligt krav att ställa i en upphandling, något som Kommunal aktivt arbetar med att informera Sveriges landsting om. Därför är det glädjande att regeringen drar samma slutsats som Kommunal, avslutar Oskar Taxén.

För mer information: Kontakta Kommunals pressjour; 010-442 71 30.