Fler unga kan få jobb

Kommunal har tecknat ett yrkesintroduktionsanställningsavtal tillsammans med Fastigo inom fastighetsbranschen. Tillsammans öppnar vi nu upp fler möjligheter för att få in fler ungdomar inom branschen. Anställningen vänder sig till ungdomar under 24 år och som gått ut gymnasiet men som saknar relevant yrkeserfarenhet.

- Det här är ett avtal som tryggar kompetensförsörjningen och säkerställer att ungdomarna får en kvalitetssäkrad utbildning på 25 procent. Att det finns en utbildning kopplad till anställningen har varit en förutsättning för att vi skulle kunna träffa ett avtal. Genom att Kommunal har ett stort lokalt fackligt inflytande gör detta att man på ett bra sätt kan se till de lokala möjligheterna och behoven hos respektive arbetsgivare, säger Lenita Granlund, avtalssekreterare Kommunal.

Målet med satsningen är dubbelt. Dels handlar det om att introducera unga till en karriär inom fastighetsbranschen och motverka den kompetensbrist som på många håll redan är ett faktum. Dels handlar det om att arbetsmarknadens parter tar sitt ansvar för att minska ungdomsarbetslösheten.

Kort fakta om avtalet

• Anställningen är mellan 6 och 12 månader.
  • Minst 25 % av arbetstiden ska vara utbildning. Resterande jobb.
  • Lönen är 75 % av lägst lönen på företaget.
  • Företaget ska tillhandahålla en handledare som lotsar den anställde in i jobbet och fungerar som den anställdes stöd i det dagliga arbetet.
  • Företaget får ett handledarstöd på 2 500 kronor per månad från Arbetsförmedlingen och får ersättning för arbetsgivaravgift för den som anställs enligt yrkesintroduktionsavtalet.