Förödande experiment med A-kassan

– Borgs och Littorins fullskaleexperiment med svenska löntagares trygghet har havererat. Regeringen har nu förstått att den seglat fel och vill ändra kurs. Det är sent. För sent. Över en halv miljon människor står idag, i början av en lågkonjunktur, utan ett rimligt ekonomiskt skydd på arbetsmarknaden, säger Kommunals ordförande Ylva Thörn.

Turerna i regeringens a-kassepolitik är många. Först beslutades om en kraftig höjning av avgifterna i forcerat tempo. Samtidigt genomfördes försämringar för deltidsarbetslösa, säsongsanställda och långtidsarbetslösa, för att bara nämna några berörda grupper. Sedan infördes en ny avgiftsmodell som innebar kraftiga förskjutningar av avgiften mellan olika a-kassor beroende på arbetslöshetsrisken. Nu kommer flera förändringar varav några bara gäller tillfälligt.

– Vi behöver en långsiktigt hållbar och solidariskt finansierad a-kassa med fasta spelregler som ger våra medlemmar ett gott skydd, säger Kommunals ordförande Ylva Thörn. Där ingår bland annat höjda tak och sänkta avgifter samt bättre skydd för deltids- och säsongsarbetslösa. Det är dock mycket positivt att regeringen förenklar inträdesvillkoret i a-kassan och tillfälligt sänker arbetsvillkoret. Vi hoppas att många fler drar slutsatsen att a-kassan fortfarande är värd att vara med i.

För medlemmarna i Kommunals a-kassa har konsekvenserna blivit betydande. Sedan den 1 januari 2007 har Kommunals a-kassa tappat mer än 80 000 medlemmar. Det är ytterligare 80 000 personer som nu står utan ett rimligt skydd om de skulle bli arbetslösa.

För pressinformation kontakta: Serkan Köse, pressekreterare, 070-320 04 56