Grattis, Lena Micko!

Kommunal
har idag uppvaktat Lena Micko med blommor och lyckönskningar till ordförandeskapet i Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.

Med SKL:s nya ledning och Lena Micko (S) som ny ordförande, finns nu goda förutsättningar för att utveckla kvalitén i välfärden och därmed lösa två av Kommunals viktigaste frågor.

- Tiden är mogen att gå från ord till handling. Nu kan vi få slut på de delade turerna och göra rätten till heltid till norm i välfärdssektorn, säger Annelie Nordström, ordförande i Kommunal.

Ett av Socialdemokraternas tydligaste löften inför valet var att införa heltid som norm i den offentligt finansierade välfärdssektorn. Detta är tänkt att ske genom de centrala kollektivavtalen i kommunernas och landstingens verksamhet och bolag.  Förhandlingar ska även lösa frågan om delade turer anser Socialdemokraterna.

- Välfärdens kvinnor har väntat länge nog. Nu ser vi fram emot ett snabbt initiativ från SKL som leder till att vi kan  teckna nationella avtal för rätten till heltid, säger Kommunals avtalssekreterare, Lenita Granlund.

Fakta:

Kommunal organiserar över 300 000 medlemmar inom Sveriges kommuner och landsting, 80 % av medlemmarna är kvinnor.

För mer information: Kontakta Kommunals presstjänst; 010-442 71 30.