Hårdare krav på bärplockarföretag - seger för Kommunal

Migrationsverkets beslut om fler kriterier för ett godkännande av arbetstillstånd är en stor seger i kampen för ett bättre system för de hitresta bärplockarna. Det är med stor glädje som Kommunal idag kan skörda frukten av ett envist arbete med att söka förändra det system som omger den tidigare tyvärr i stora stycken oseriösa och regellösa bärbranschen.

- Bärplockarnas orimliga arbetssituation har berört och upprört många. Tyvärr har vi i Kommunal mestadels varit ensamma i kampen för bättre villkor. Regeringen har varit otäckt tyst. Beskedet idag är ett steg i rätt riktning. Men än mer åtgärder måste vidtas, säger Annelie Nordström, Kommunals ordförande.

- Kommunal vill också att: 1. Regeringen måste ta ett aktivt ansvar för bärfrågan. 2. En utredning måste tillsättas där bland annat parterna på den svenska arbetsmarknaden ska ingå. 3. Skattesystemet kring bärbranschen bör utredas. Vi är av åsikten att all bärplockning som sker för industriellt bruk bör åläggas skatt, avslutar Annelie Nordström.

Fakta Svenska Kommunalarbetareförbundet har sedan två år tillbaka organisations- och avtalsrätten för bär¬plockare i skog och mark.

I det nu gällande systemet för arbetstillstånd som Migrationsverket brukar för att godkänna eller avslå arbetstillstånd för gästarbetare, har facket en kontrollerande funktion genom yttrande om de villkor som anges i anställningserbjudandet. Om de uppgifterna som lämnas där är oriktiga eller otillräckliga faller dock syftet med yttrandet.

Presskontakt: 010-442 71 30