Jämställdhetspotter minskar omotiverade löneskillnader

Fackförbundet Kommunal presenterade idag siffror rörande förra avtalsrörelsens satsning på jämställdhetspotter. Siffrorna visar att potterna är effektiva för att minska de omotiverade löneskillnader som finns mellan män och kvinnor.

Pressfrukosten var delvis med anledning av Medlingsinstitutets rapport som presenterades förra veckan.

- Kommunal delar inte Medlingsinstitutets syn på skälet till löneskillnaderna. Kommunal anser att det faktum att ett yrke är kvinnodominerat påverkar lönen nedåt. Kvinnodominerade yrken värderas alltså lägre än mansdominerade, vilket Medlingsinstitutets rapport riskerar att dölja, sade Håkan Pettersson.

Kommunals ordförande Ylva Thörn medverkade vid pressfrukosten.

- Kvinnor har ofta lägre lön än män inom samma yrke bara för att de är kvinnor. Men den största anledningen till skillnader i lön mellan kvinnor och män är att kvinnodominerade yrken har lägre löner än mansdominerade. Det är oacceptabelt i ett samhälle som kallar sig jämställt, sade Ylva Thörn.

För mer pressinformation kontakta: Linnea Bergnéhr, pressekreterare Kommunal: 070-209 16 90 Anette Vahlne, pressekreterare Kommunal: 070-320 48 67