Kommunal: Sverige behöver ett äldreomsorgslyft

Kommunal vill se en långsiktig plan för äldreomsorgen med stora och långsiktiga satsningar från regeringen.

- Läget är akut. Sverige behöver ett äldreomsorgslyft, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin i en kommentar till regeringens vårbudget.

- Överallt i Sverige jobbar medlemmar i Kommunal som tar ansvar för att hantera krisen i äldreomsorgen. Det är ohållbart. Staten och kommunerna måste göra sitt.  Det är bra att regeringen börjar förstå, men det räcker inte. Underbemanningen i äldreomsorgen är kronisk. Sju av tio medlemmar i Kommunal vittnar om att bemanningen är otillräcklig – varje vecka. Det är dags att lyssna på proffsen i äldreomsorgen.

Kommunals pressjour, 010-442 71 30