Kommunal begär vårdföretaget Care together i konkurs

Fackförbundet Kommunal har begärt Göteborgsbaserade vårdföretaget Care together i konkurs. Efter en lång period av konflikt, systematisk misskötsel och uteblivna löner har Kommunal fått nog.

- Det här är verkligen inte okej. Vi har förhandlat men nått vägs ände. Våra medlemmar kan inte leva på luft. Nu är det nog, säger Johan Ingelskog, enhetschef för arbetsrätt och kollektivavtal på Kommunals förbundskontor.

- Det här visar också att LOV inte fungerar och att det är dags att avskaffa den som den ser ut idag. Vad är det för vits med att välja om det bara finns bristfälliga alternativ? Och att välja bör inte vara något man kan tvingas till om man inte kan eller vill välja, säger Johan Ingelskog.

I dag lönar det sig inte med kvalitet i äldreomsorgen. Nuvarande system skapar underbudskonkurrens, med kvalitetsdumpning som följd. Kommunal kan notera att seriösa aktörer drar sig ur både LOV-uppdrag och upphandlingar, därför att de förutsättningar som erbjuds inte räcker för att leverera kvalitet. Detta är inte acceptabelt.

- Vi hoppas att tingsrätten snabbt försätter företaget i konkurs och att våra medlemmar därmed kan få sina löner utbetalda antingen via konkursboet eller statliga lönegarantin, avslutar Johan Ingelskog.

För ytterligare information kontakta:
Kommunals pressjour; 010-4427130

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/