Kommunal drar tillbaka varsel mot Europaskolan

Fackförbundet Kommunal drar tillbaka de varslade stridsåtgärderna mot Aktiebolaget Parts och Paomees som driver Europaskolans förskole- och skolverksamhet i Stockholm. Anledningen är att företaget begärt inträde i arbetsgivarorganisationen Almega Tjänsteföretagen.

– Det är bra att vi löst frågan utan att varslade konfliktåtgärder trätt i kraft. Med ett kollektivavtal skapar vi bättre förutsättningar för tryggare anställningsvillkor för medlemmarna, säger Christina Bondelid, ombudsman Kommunal.

Kommunal varslade den 29 januari Aktiebolaget Parts och Paomees som driver Europaskolan om övertids- och nyanställningsblockad, eftersom företaget vägrat teckna kollektivavtal. Varslet skulle ha trätt i kraft den 13 februari 2008. Men Kommunal sköt upp varslet till idag, 14 februari. Anledningen var att parterna skulle fortsätta diskutera frågan om kollektivavtal.

För ytterligare information kontakta: Ann Georgsson, ombudsman Kommunal Stockholm: 070-629 22 56 Christina Bondelid, ombudsman Kommunals förbundskontor: 070-252 53 02 Serkan Köse, pressekreterare Kommunal: 070-320 04 56