Kommunal får priset för bästa årsredovisning

– Jag är glad och stolt över att Kommunals årsredovisning har fått utmärkelsen årets bästa årsredovisning, säger Anders Bergström Kommunals tredje vice ordförande.

Kommunal får utmärkelsen bästa årsredovisningen inom ideella sektorn – fackliga organisationer 2008. Juryns motivering till priset är: ”Kommunals verksamhetsberättelse och årsredovisning är innehållsrik och välskriven. Det är lätt att se vad som är förbundets syften och mål. Verksamhetsberättelsen är detaljrik och den sätter också in förbundet i ett samhällssammanhang. Man drar sig inte för att där ta upp teman som innebär utmaningar för förbundet – som EU-integration, regeringspolitiken och medlemsutvecklingen – och hur man som kamporganisation vill möta dessa. Det finns en god balans mellan olika perspektiv: förbundsledningens, den lokala nivåns och de enskilda medlemmarnas. Till den formella ekonomiska årsredovisningen knyts förklarande text och välfunna diagram, vilket gör den väl tillgänglig även för en ovan läsare. ” I juryn sitter bland annat Swedbank och Öhrlings PricewaterhouseCoopers som sedan 2002 korat den bästa årsredovisningen i den ideella sektorn. Presskontakt: Serkan Köse, pressekreterare, 070 320 04 56