• Kommunal/

Kommunal fått Sveriges Kommuner och Landstings visioner och mål för avtalsrörelsen

Idag träffade Kommunal arbetsgivarorganisationen Sveriges Kommuner och Landsting som lämnade över sina mål och visioner inför avtalsrörelsen.

- Träffen idag visar tydligt att arbetsgivarens ambition är att man ska ha en utpräglad lokal lönebildning med en lönesättning direkt mellan den anställde och arbetsgivarna. Detta står i skarp kontrast emot våra krav på ökat fackligt inflytande över den lokala löneprocessen, säger Kommunals andre vice ordförande och avtalsansvarige Håkan Petterson. Det dokument som Sveriges Kommuner och Landsting överlämnade idag är en form av grundbudskap till alla fackliga organisationer som Sveriges Kommuner och Landsting ska förhandla med i avtalsrörelsen.

- Vi får se längre fram vad de konkreta kraven innehåller. Generellt kan man säga att det budskap vi fick idag inte visar på att vi har fått gehör på våra krav om höjda lägsta löner eller tryggare anställningar, säger Håkan Pettersson.

Pressmeddelande från Kommunal Pressjour 08 728 29 00

Pressekreterare Linnea Bergnéhr 08 728 28 63, 070 209 16 90 linnea.bergnehr@kommunal.se

Pressekreterare Serkan Köse 08 728 29 76, 070 320 04 56 serkan.kose@kommunal.se

www.kommunal.se