Kommunal har slutit avtal för medlemmar inom trafiken

Fackförbundet Kommunal har slutit ett nytt kollektivavtal med Kommunala Företagens Samorganisation. Avtalet är tvåårigt och berör cirka 3200 av Kommunals medlemmar som arbetar bland annat som buss- och spårvagnsförare och teknisk personal inom kollektivtrafiken.

Avtalet i korthet: - Löneökningar: lägst 700 kronor från och med 1 juni 2008, lägst 900 kronor från och med den 1 april 2009.
- Lägstalöner: anställd som fyllt 18 ska från och med den 1 juni 2008 ha en månadslön på lägst 15 000 kronor. Om en anställd fyllt 18 år och genomgått en yrkesgymnasial utbildning ska lägsta lönen vara 16 000. För förare ska lägstalönen vara 19 000 kronor. - Arbetstidsfrågor: Förbättringar i avtalet vad gäller dygnsvilan för förare i linjetrafik. Kortare ramtid som innebär att tidsramen för ordinarie arbetstidens förläggning ska vara högst 13 timmar. - De år då Nationaldagen inträffar på en lördag eller söndag får anställda som arbetar dagtid måndag-fredag rätt till en dags ledighet som kompensation. - Förlängd ersättningsperiod för föräldraersättning till 120 dagar.

För mer pressinformation kontakta: Tord Almlöf, ombudsman Kommunal: 070-526 88 81 Bo Sandholm: ombudsman Kommunal: 070-620 74 36