Kommunal har slutit avtal för skorstensfejare

Fackförbundet Kommunal och Sveriges Skorstensfejarmästares Riksförbund, SSR, har slutit ett preliminärt kollektivavtal för privatanställda skorstensfejare. Avtalet är treårigt och berör ca 700 av Kommunals medlemmar. Avtalet är preliminärt tills Kommunals förbundsstyrelse har godkänt den.

– Vi är väldigt nöjda med avtalet som i helhet ger våra medlemmar bra löneökningar och förbättrade arbetsvillkor. Vi har även lyckats få upp lönerna för nyutexaminerade, vilket är ett positivt steg mot att fler söker sig till yrket, säger Kommunals andre vice ordförande Håkan Pettersson.

Avtalet i korthet: – Löneökningar på 11,4 procent under avtalsperioden – Från och med 2009 kommer lägsta tillåtna lön vara 18 523 kronor – Den 1 juli 2007 får en nyutexaminerad anställd en lägsta tillåtna lön på 17 558. Idag ligger lönen på 16 626 kronor – Parterna har i avtalet reglerat möjligheten till undantag från arbetstidslagens regler om dygnsvila. Det innebär att arbetstagare som inte fått elva timmars sammanhängande dygnsvila och om övertidsarbete skett med mer än tre timmar, ska få minst åtta timmars sammanhängande vila påföljande dag om den inte är arbetsfri. Infaller viloperioden under ordinarie arbetstid görs inget löneavdrag.
– Avtalspensionerna höjs i enlighet med det nya avtalet mellan LO och Svenskt Näringsliv, så att de motsvarar de som tjänstemännen har. – Senast den 1 april 2008 ska parterna ha tecknat en överenskommelse om partgemensam lönestatistik. – Under avtalsperioden ska parterna starta ett arbete med ett gemensamt personalpolitiskt utvecklingsavtal.

För mer information kontakta: Peter Hammarin, ombudsman Kommunal: 0730-40 41 19 Serkan Köse, pressekreterare Kommunal: 070-320 04 56 Pressmeddelande från Kommunal Pressjour 08 728 29 00

Press- och kommunikationschef David Samuelsson 08 728 28 05, 070 543 27 39 david.samuelsson@kommunal.se

Pressekreterare Linnea Bergnéhr 08 728 28 63, 070 209 16 90 linnea.bergnehr@kommunal.se

Pressekreterare Serkan Köse 08 728 29 76, 070 320 04 56 serkan.kose@kommunal.se