Kommunal har slutit avtal med Fastigo

- Avtalet innehåller mycket bra nivåer som ger mer pengar i plånboken till Kommunals medlemmar. Vi har även lyckats få in i avtalet bra regler när arbetstagare måste bryta sin dygnsvila, säger Kommunals andre vice ordförande Håkan Pettersson.

Avtalet i korthet: - Löneökningar med 2 280 kronor under avtalsperioden. 2007 är ökningen på 800 kronor och efterföljande år 760 respektive 720 kronor. - Ob-ersättningen höjs med 4,09 procent 2007 och efterföljande år 3,74 respektive 3,42 procent. - Höjda lägsta löner som hamnar på 16 425 kronor 2007 och 17 165 samt 17 865 efterföljande år för anställda som fyllt 20 år. - Utryckningsersättningen höjs med 14,3 procent under avtalsperioden. - Anställda som tvingas avbryta dygnsvilan kompenseras. Den kompenserande viloperioden läggs på ordinarie arbetstid, utan löneavdrag. - Föräldralönen ändras, alla kommer få sex månaders föräldralön.
- De år då nationaldagen infaller en lördag eller söndag kompenseras de anställda genom en ledig dag.
- Avtalspensionen höjs, i enlighet med det nya avtalet mellan LO och Svenskt Näringsliv, så att det motsvarar de som tjänstemännen har.

För mer information kontakta: Per Holmström, ombudsman Kommunal: 070-553 31 92 Lena Retzius, ombudsman Kommunal: 070-395 06 60 Pressmeddelande från Kommunal Pressjour 08 728 29 00

Press- och kommunikationschef David Samuelsson 08 728 28 05, 070 543 27 39 david.samuelsson@kommunal.se

Pressekreterare Linnea Bergnéhr 08 728 28 63, 070 209 16 90 linnea.bergnehr@kommunal.se

Pressekreterare Serkan Köse 08 728 29 76, 070 320 04 56 serkan.kose@kommunal.se