Kommunal har slutit avtal med SHR

Kommunal har slutit ett nytt avtal med Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR. Avtalet berör ca 2 000 medlemmar.

- Avtalet ger Kommunals medlemmar mycket bra löneökningar och innehåller en kraftfull låglönesatsning. Det är ett steg emot jämställda löner och ytterligare en seger för Kommunal. Genom det här avtalet får medlemmarna även mer inflytande vilket är mycket positivt, säger Kommunals andre vice ordförande Håkan Pettersson.

Avtalet i korthet: - Treårigt avtal med genomsnittliga löneökningar på lägst 825 kronor per år. Totalt lägst 2475 kronor under perioden.
- Avtalets båda lägsta löner höjs med 2 703 kronor under avtalsperioden. Från 2009 kommer lägsta tillåtna lönen för 20-åringar ligga på 17 254 kronor. - En höjning av ob-ersättningen från 1 maj 2008 motsvarande 13,7 procent. Övriga ersättningar höjs med 13,1 procent under perioden. Dessutom utökas tiden då anställda får ersättning för obekväm arbetstid. - Förstärkningar av löneavtalet som bland annat stärker rättigheterna för visstids- och deltidsanställda. - De år då nationaldagen infaller en lördag eller söndag kompenseras de anställda genom en ledig dag.
- Avtalspensionen höjs, i enlighet med det nya avtalet mellan LO och Svenskt Näringsliv, så att det motsvarar de som tjänstemännen har.

För mer information kontakta: Hans Forsberg, ombudsman Kommunal: 070-629 22 25