Kommunal har slutit avtal med SLA

Kommunal och Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, SLA, har slutit ett preliminärt kollektivavtal för anställda som arbetar på golfbanor. Avtalet är treårigt och berör cirka 800 av Kommunals medlemmar. Avtalet är preliminärt tills Kommunals förbundsstyrelse har godkänt den.

- Avtalet ger bra löneökningar för Kommunals medlemmar. En framgång är också att erfarenhet i yrket ska räknas utifrån säsonger och inte år. Många inom den här branschen är säsongsarbetare så det är en viktig del, säger Kommunals andre vice ordförande Håkan Pettersson.

Avtalet i korthet: - Löneökningar på 11,4 procent under avtalsperioden. - Lägstalönerna höjs med 910 kronor i år och kommer därmed att ligga på 16 905 kronor. Efterföljande år höjs de med 3,8 procent. Lägsta lönerna gäller för anställd som är 19 år och har arbetat minst två säsonger. - Ob-ersättningen höjs enligt ramen för löneökningarna 2007. Ob-ersättning införs även för söndag, helgdag och storhelg.
- Ett engångsbelopp på maximalt 2 500 kronor kommer utbetalas 2007. Beloppet varierar utifrån de anställdas helgtjänstgöring. - De år då nationaldagen infaller en lördag eller söndag kompenseras de anställda genom en ledig dag. Avtalet slår även fast att nationaldagen definieras som storhelg. - Avtalspensionen höjs, i enlighet med det nya avtalet mellan LO och Svenskt Näringsliv, så att det motsvarar de som tjänstemännen har.

För mer information kontakta: Håkan Lundstedt, ombudsman Kommunal: 070-562 92 98 Pressmeddelande från Kommunal Pressjour 08 728 29 00

Press- och kommunikationschef David Samuelsson 08 728 28 05, 070 543 27 39 david.samuelsson@kommunal.se

Pressekreterare Linnea Bergnéhr 08 728 28 63, 070 209 16 90 linnea.bergnehr@kommunal.se

Pressekreterare Serkan Köse 08 728 29 76, 070 320 04 56 serkan.kose@kommunal.se