Kommunal inkomstförsäkrar halv miljon medlemmar

Den första januari 2008 får en halv miljon medlemmar i Kommunal en ny inkomstförsäkring. Medlemmar med inkomster mellan 18 700 och 35 000 kronor i månaden kan få flera tusen kronor extra ersättning om de blir arbetslösa.

– En trygg inkomst vid arbetslöshet är en fråga som Kommunal kämpat för länge, säger Anders Bergström, Kommunals tredje vice ordförande. Med den tidigare regeringens a-kassetak hade de flesta av Kommunals medlemmar en godtagbar trygghet. Men nya regeringen sänkte taket, vilket medförde att många medlemmar fick mycket låg ersättning. En inkomstförsäkring blir därför viktigare och viktigare.

Med Kommunals inkomstförsäkring kan de flesta medlemmar få en ersättning på 80 procent. A- kassan betalar 80 procent av inkomstförlusten, men bara upp till inkomsttaket på 18 700 kronor i månaden. Efter årsskiftet kommer lönerna att höjas för de flesta av Kommunals medlemmar och då är det ännu fler som inte kan få 80 procent ersättning från a-kassan om de blir arbetslösa.

– Vi kräver att inkomsttaket höjs, så att alla yrkesaktiva solidariskt finansierar försäkringen. Vi avstod tidigare från löneutrymme för att finansiera a-kassan. Det kan inte vara meningen att Kommunals medlemmar ska behöva betala en gång till, säger Anders Bergström.

Kort om villkoren för inkomstförsäkringen: – Försäkringen gäller automatiskt och ingår i medlemsavgiften. Förutsättningen är att man är medlem i både Kommunal och a-kassan sedan minst tolv månader – A-kassan ska ha beslutat att man får ersättning från arbetslöshetsförsäkringen – Den ersättningsgrundande inkomsten ska ligga över 18 700 kronor per månad – Arbetslösheten ska vara ofrivillig. Den gäller alltså inte om man exempelvis har sagt upp sig själv eller är uppsagd på grund av misskötsel i jobbet – Man omfattas av försäkringen fram tills 65 år, men kan inte träda in i försäkringen när man fyllt 64 år – Försäkringen har tecknats i Folksam

För ytterligare information kontakta: Anders Bergström, tredje vice ordförande Kommunal: 070-559 71 14 Serkan Köse, pressekreterare Kommunal: 070-320 04 56 Pressmeddelande från Kommunal Pressjour 08 728 29 00

Press- och kommunikationschef David Samuelsson 08 728 28 05, 070 543 27 39 david.samuelsson@kommunal.se

Pressekreterare Linnea Bergnéhr 08 728 28 63, 070 209 16 90 linnea.bergnehr@kommunal.se