Kommunal kommenterar regeringens förslag till etisk plattform i vården

Socialminister Göran Hägglunds förslag att det ska tas fram en etisk kod för välfärdssektorn är bra, men det löser inte problemen i välfärden, säger Kommunal.

- Det är bra att regeringen tar ett initiativ till en etisk plattform för vården. Vi är glada för att vi har blivit inbjudna till den diskussionen. Men, vi får inte lura oss själva och tro att en etisk plattform löser alla problem inom välfärden, säger Annelie Nordström, ordförande Kommunal.

- De brister inom välfärden som idag är allt för tydliga beror på år av resursneddragningar. Exempelvis är det 25 procent större barngrupper i förskolan i Sverige idag än det var 1985. De över 80 år som får offentligt finansierad äldrevård har minskat från 62 procent 1980 till 37 procent 2006. 100 000 personer har gått ner i arbetstid för att ta hand om sina äldre anhöriga när äldreomsorgen inte räcker till. Ingen etisk plattform i världen hjälper för att komma till rätta med dessa problem, fortsätter Annelie Nordström.

- Högre kvalitet kan endast uppnås av mer resurser. Riktade statsbidrag för att få upp bemanningen inom barn- och äldreomsorgen måste skapas. Dessutom måste statliga regler kring bemanning i välfärden skapas.

- Sent ska syndaren vakna. Skulden för utvecklingen är framförallt politikernas. Man har under lång tid prioriterat ner barnen, de sjuka och de äldre. Man kan inte skära ner och upphandla välfärd för en spottstyver och sedan bli förvånad när den inte håller måttet, avslutar Annelie Nordström.

Presskontakter: Camilla Levin, 073-079 25 64, Dan Lundqvist Dahlin, 070-224 05 30

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/

Taggar: