Kommunal kräver bättre tandvårdsförsäkring

Många grupper i Kommunal klarar inte av de höga tandvårdskostnaderna, det gäller både den förebyggande och den övriga vården. Kommunal kräver en bättre tandvårdförsäkring än utredningen föreslår som både skapar förutsättningar för en grundläggande god tandhälsa och kan ge enskilda individer skydd mot oförutsedda höga kostnader. Det skriver förbundet i sitt remissvar på Tandvårdsutredningens slutbetänkande "Friskare tänder till rimligare kostnader".

– Den reform som föreslås i utredningen är inte tillräckligt effektiv för att ge alla förutsättningar för en god tandhälsa och för att minska klassklyftorna som stärks på grund av dålig tandstatus. En fortsatt osäkerhet om förväntade kostnader innebär att många patienter avstår från regelbundna besök hos vårdgivare. Följden av det blir sämre insikter om betydelsen av förebyggande tandvård, som i sin tur leder till höga framtida tandvårdskostnader både för enskilda individer och för samhället, säger Lars-Åke Almqvist förste vice ordförande i Kommunal.

Kommunal kritiserar att förslaget inte omfattar kostnader för lagningar eller andra reparationer som ingår i en förebyggande behandling, och detta hämnar syftet med den förslagna reformen. En förebyggande vård som prismässigt närmar sig karensbeloppet är fortfarande för hög för många medlemmar i Kommunal, till exempel unga, ensamstående med ansvar för barn alla med otrygga anställningar, och det hindrar dem från regelbundna besök för förebyggande vård.

– Kommunal har länge drivit kravet om en bättre tandvårdsförsäkring för alla. Det är allvarligt att regeringen skjutit på reformen och att vi nu dessutom får ett sådant ineffektivt förslag, säger Lars-Åke Almqvist.

Kommunal anser att det är positivt att utredningen vill förbättra de ungas situation. Det är en grupp som, till följd av de höga tandvårdskostnaderna, redan har utvecklat dålig tandhälsa med stora behov av höga framtida satsningar. Även en satsning på de äldsta är välkommen.

För ytterligare information om Kommunals remissvar kontakta: Yeshiwork Wondmeneh, utredare Kommunal: 070-629 03 35