Kommunal kräver kraftfulla åtgärder för en trygg kollektivtrafik

Efter ett rånförsök mot en bussförare råder nu skyddsstopp mot kontanthantering på bussarna i Göteborg. Kommunals ordförande Ylva Thörn är upprörd över att inte mer har gjorts för att bussförarnas säkerhet ska garanteras.

- Kommunal har drivit frågan om problemet med hot och våld länge. Det finns i dagsläget system som gör det möjligt att få bort kontanthanteringen på bussarna, problemet är att inte alla arbetsgivare vill lägga pengar på detta. Pengar får gå före de anställdas liv och hälsa vilket är fullständigt oacceptabelt. Det handlar självklart även om passagerarnas säkerhet, säger Kommunals ordförande Ylva Thörn.

Enbart under november och december inträffade tre allvarliga incidenter i kollektivtrafiken. I november blev en bussförare rånad i Sundsvall. I december blev en bussförare rånad och knivskuren i Västerås och en annan bussförare blev rånad i Växjö.

- Det finns ingen tid kvar att vänta. Det måste till kraftfulla åtgärder. Kommunal har slagit larm en längre tid och Kommunals skyddsombud arbetar aktivt för att säkra sina arbetskamraters arbetsmiljö. Nu måste fler ta sitt ansvar. Arbetsgivarna måste bland annat investera i andra betalsystem och få till mer personal i bussarna. Länshuvudmännen måste se över rutiner och regler för upphandlingen av trafiken. Arbetsmiljöverket måste skaffa sig en bredare och djupare bild av problemet med hot och våld i kollektivtrafiken och vidta åtgärder snabbt, säger Ylva Thörn.