Kommunal kräver sänkt ålder för obligatoriskt mammografiundersökning

Fackförbundet Kommunals kongress beslöt idag att Kommunal ska arbeta för att åldern för kvinnors obligatoriska mammografiundersökning sänks till 40 år i alla landsting. Bröstcancer är den vanligaste tumörsjukdomen bland kvinnor och drabbar i Sverige över 7 000 varje år. Socialstyrelsen rekommenderar att alla landsting regelbundet erbjuder kvinnor i åldrarna 40 till 74 år mammografiundersökning. Hösten 2006 var det bara 10 av 21 landsting som följde Socialstyrelsens rekommendationer. Kongressen beslöt även att förbundet ska arbeta för att alla män över 40 år ska erbjudas obligatoriskt PSA-prov (prostataspecifikt antigen prov) vart tredje år.

Kommunals kongress beslöt vidare: ? Att en utbildning tas fram för elevassistenter. Elevassistenter har hittills haft väldigt olika utbildnings- och yrkesbakgrund. Anställningsvillkoren varierar mellan olika skolor och kommuner. Trots att de har ett kvalificerat arbete med barn som har behov av särskilt stöd, finns det ingen nationell utbildning för dem och de får alltför sällan utbildning för sitt arbete. Grund- och vidareutbildning för dem har därför varit en prioriterad fråga för Kommunal.

? Att en utbildning tas fram för yrkesförare med särskilt förarbevis. Inom ambulans och räddningstjänsten ingår att framföra utryckningsfordonet snabbt och trafiksäkert, men för närvarande gäller inga särskilda körkortskrav.

? Att det ska vara fullt möjligt att olika myndigheter kan samköra varandras datasystem när det gäller olika försäkringar som ska betalas ut, samt att personen som söker försäkring har rätt att få information om samkörning, men ska inte kunna neka.

? Att Kommunal ska ställa kravet på att meddelarskyddet ska gälla i all verksamhet som är skattefinansierad.

Kommunal håller sin 26e ordinarie kongress i Folkets Hus i Stockholm som pågår till 31 maj. Mer kongressinformation finns på Kommunals hemsida: www.kommunal.se

För ytterligare information kontakta: Serkan Köse, pressekreterare Kommunal: 070-320 04 56