Kommunal kritiserar Socialstyrelsens översyn av Lex Sarah

Fackförbundet Kommunal ser allvarliga brister gällande Lex Sarah, och välkomnar den revidering av Socialstyrelsens föreskrifter som pågår. Samtidigt konstaterar Kommunal att Socialstyrelsen förbiser allvarliga systemfel.

- Kommunals välkomnar att föreskrifterna för Lex Sarah ses över, men tyvärr förbises allvarliga systemfel. Utredningarna av Lex Sarah-anmälningar görs ofta av närmast ansvarig chef eller verksamhetschef. Det innebär att de anställda ska göra anmälan till sin egen chef som i sin tur ska utreda den egna verksamheten. Det här systemet äventyrar rättssäkerheten och det är en besvikelse att Socialstyrelsen i den pågående Lex Sarah- revideringen inte tar upp detta, säger Kommunal ordförande Ylva Thörn.

Kommunal har yttrat sig över Förslag till föreskrifter och allmänna råd om Lex Sarah enligt socialtjänstlagen respektive Lex Sarah enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt Förslag om upphävande av föreskrifter och allmänna råd om anmälan av personskada i verksamhet enligt LSS.

- Arbetsgivarnas ansvar måste bli tydligare. Som det är nu har den enskilde anställde skyldighet att anmäla missförhållanden, men arbetsgivarna är inte skyldiga att informera de anställda om detta ansvar. Det är orimligt att det bara är enskilda anställda som ska ta ansvar medan arbetsgivaren inte ens är skyldig att informera om vad Lex Sarah innebär eller vilka skyldigheter som är förenade med deras arbete, säger Ylva Thörn. För mer pressinformation kontakta: Annelie Hellander-Nordström, chef Arbetslivsutvecklingsenheten: 070-388 55 90