Kommunal lägger skyddsstopp

Fackförbundet Kommunal inför från med idag klockan 07.30 ett skyddsstopp på genomförandet av den nya organisationen, instruktion och bemanningsplan inom Stockholms Brandförsvar. Anledningen är Brandförsvarets avsikt att från och med idag minska antalet i uttryckningsstyrkan från 9 personer till 7 personer. Kommunal anser att förändringsprocessen har varit för snabb utan att uttryckningsstyrkan hunnit trimma in den nya organisationen på ett tillfredsställande sätt i enlighet med arbetsmiljölagen.

– Att dra ned på utryckningsstyrkan med minst två personer innebär omedelbar fara för liv och hälsa. Och att genomföra något sådant utan att först göra en ordentlig konsekvensanalys är ett brott mot arbetsmiljölagen, säger Matts Jangerstad, huvudskyddsombud och ordförande i Kommunals sektion 52, Räddningstjänsten Stockholms län.

Kommunal varnar för bristen på samövning. Det är inte bara farligt för brandmännen själva, utan riskerna är större att det går ut över allmänheten vid ett hett läge. Argumentationen med vikten av samövning är Arbetsmiljöverkets (AV) egen, vid inspektioner från AV ser man allvarligt på om det finns brister i samövningen.

– Brist på samövning ökar riskerna för såväl personal som tredje man. Det är en fråga om kvalitet och säkerhetstänkande i arbetet. Som skyddsombud anser jag att den psykiska belastningen vid insatser är så stor för varje brandman att det är fara för hälsan i enlighet med intentionerna i arbetsmiljölagen, säger Matts Jangerstad.

Den borgerliga majoriteten i Stockholms stadsfullmäktige beslutade den 7 december 2006 skära ned brandförsvarets budget för de kommande åren med runt 60 miljoner kronor. Besparingarna innebär att uttryckningsstyrkan skärs ned från dagens elva till nio man till sju vid de elva brandstationerna.

För ytterligare information kontakta: Matts Jangerstad, ordförande i Kommunal sektion 52: 0706-73 01 66