• Kommunal/

Kommunal och Almega tjänsteföretagen överens - avtal tecknat för hästsportnäringen

Den varslade strejken på galopp- och travbanor blåses av efter att Kommunal och Almega tjänsteföretagen sent på lördagen kommit överens om ett nytt kollektivavtal för hästsportnäringen. Lenita Granlund, Kommunals avtalssekreterare och andre vice ordförande, menar att det har varit svåra men konstruktiva förhandlingar under fredagen och lördagen.

I onsdags sade Kommunal nej till medlarnas bud då det innehöll sänkning av lön för nyanställda, frysningar av OB ersättningar och försämringar i övertidsbestämmelserna.

-De för oss svåra frågor som fanns i medlarbudet som lämnades tidigare i veckan har vi lyckats få bort från förhandlingsbordet. Istället har vi fått löneökningar och höjningar av ersättningar och så har vi löst bemanningsfrågan, berättar Lenita Granlund.

Avtalet innebär följande för anställda ridinstruktörer och för stallpersonal hos ridhusföretag och för stallpersonal hos travtränare Avtalsperiodens längd 1 april 2010 – 30 april 2012 Löneökningar från den 1 juni 2010 med 450 kronor Löneökningar från den 1 april 2011 med 520 kronor Totalt under perioden 970 kronor.
Minimilönerna höjs motsvarande 80 % av löneökningarna.
OB ersättningarna höjs med 3.5 % under avtalsperioden.
Den garanterade semesterlönen höjs med 3.5% under avtalsperioden.
En extra föräldramånad införs.

Avtalet innebär följande för banarbetare anställda hos travsällskap.
Avtalsperiodens längd 1 april 2010 – 30 april 2012
Löneökningar från den 1 juni med 300 kronor generellt och 100 kronor i pott att fördelas lokalt.
Löneökningar från den 1 april 2010 med 300 kronor generellt och 156 kronor i pott att fördelas lokalt.
Totalt under perioden 856 kronor.
OB ersättningarna höjs med 3.5% avtalsperioden.
Den garanterade semesterlönen höjs med 3.5% under avtalsperioden.
En extra föräldramånad införs.

Taggar: