Kommunal rekryterar Fredrik Kornebäck

Kommunal rekryterar Fredrik Kornebäck som ny pressekreterare. Han ansluter till Kommunals nybildade ledningsstab och kommer ha särskilt ansvar för långsiktig planering och extern avtalsrörelsekommunikation.

- Jag har en lång erfarenhet av att arbeta med pressfrågor inom politiken. Men jag är också en tidigare journalist och arbetsmarknadsreporter som tycker att en stark fackföreningsrörelse är något av det viktigaste Sverige har. Därför känns det som en kul och passande utmaning att gå vidare till välfärdens största fackförbund. Kommunal har påbörjat en resa. Det ska bli spännande att vara med på den, säger Fredrik Kornebäck.

Fredrik Kornebäcks yrkesbakgrund kan sammanfattas med tio år som journalist följt av tio år med pressansvar inom politiken. Närmast kommer han från en tjänst som pressekreterare för finansminister Magdalena Andersson. Hans första dag hos Kommunal blir torsdag 16 mars.

- Inom Kommunal pågår ett stort förändringsarbete med målet att bli en starkare fackförening – på arbetsplatserna, vid förhandlingsborden och i samhällsdebatten. Fredriks profil, kunskap om arbetsmarknadsfrågor och mångåriga erfarenhet från journalistiken, passar väldigt bra i det. Vi är glada att knyta honom till oss, säger Kristina Mårtensson, kanslichef på Kommunal.

Vid vidare frågor

Fredrik Kornebäck,

Tfn 076-136 84 45

Maria Zanchi,

stabschef Kommunal,

Tfn 010-442 70 11

Över en halv miljon människor runt om i hela landet. Med viktiga jobb, värda att älska, dygnets alla timmar. Inom fler än 230 yrken. Det är vi som är Kommunal. Vi bemannar den välfärdsmotor som får Sverige att fungera, de ekonomiska hjulen att snurra och gör människors liv bättre.