Kommunal säger nej till medlarnas bud – konflikt på privata vårdbolag

Kommunal säger nej till medlarnas bud och därmed träder den sedan tidigare varslade nyanställningsblockaden i kraft på de privata vårdbolagen Frösunda, Humana Assistans AB och Olivia.

– Vi är erbjudna en lönenivå som är betydligt lägre än vad andra på arbetsmarknaden har fått. Det är oacceptabelt. Dessutom kräver vi månadslön istället för timlön och en månads uppsägningstid för att personliga assistenter ska slippa gå på dagen som det är nu, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.

Intensiva förhandlingar har pågått de senaste dygnen, men det bud Kommunal fick presenterat för sig på torsdagskvällen var sämre än väntat.

– Vi kräver inte mer än andra, bara lika mycket. Men det får vi inte. Personliga assistenter är redan en grupp med dåliga arbetsvillkor och låga löner, säger Lenita Granlund.

Personliga assistenter tjänar i genomsnitt 19 500 kr i månaden. 70 procent är kvinnor. De har nästan alltid visstidsanställningar, oftast timlön och kan få gå på dagen utan någon som helst uppsägningstid.

– Det är otidsenliga villkor för den kanske mest utsatta gruppen på svensk arbetsmarknad. Kommunal ville inte gå i konflikt men vi är tvungna. Personliga assistenter måste åtminstone få tryggheten i en regelbunden inkomst och inte känna rädsla för att bli stående på gatan med en dags varsel, säger Lenita Granlund.

Konflikten träder i kraft nu på morgonen kl. 02.00 den 20 april. På varslade företag finns ca 15 300 anställda. Kommunal har också varslat om sympatiåtgärder för personliga assistenter och sympatiåtgärderna omfattar Flygbussarna i Stockholm, Göteborg och Malmö. På varslade företag finns ca 230 anställda. Sympatiåtgärderna träder i kraft den 23 april.

Presskontakter: Dan Lundqvist Dahlin, 070-224 05 30

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/